Relaxen in Blau Costa Verde - Reisverslag uit Havana, Cuba van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu Relaxen in Blau Costa Verde - Reisverslag uit Havana, Cuba van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

Relaxen in Blau Costa Verde

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

03 April 2012 | Cuba, Havana

Hola Amigo's

Vanuit het prachtige Playa Pesquiro een berichtje. De afgelopen dagen zijn we in Baracoa geweest. Een erg gezellig klein stadje. De mensen waren hier erg vriendelijk. Tuurlijk vragen ze hier ook of je een taxi wilt of sigaren of chocola maar ze zijn niet opdringerig. De eerste avond eten we een plaatselijke lekkernij. Baracoa staat bekend om zijn cocos en zijn chocola.Veel eten wordt gemaakt in cocosmelk. De kip in kokosmelk smaakt erg lekker!. De volgende dag doen we niet al te veel want we zijn wel redelijk moe. een beetje lezen en wat zwemmen en genieten van het prachtige uitzicht. Als we een broodje willen scoren blijkt dat het restaurant gesloten is. Er zijn " problems in the kitchen ". Dus nemen we maar een lunch van chips en koekjes. 's avonds hebben we met onze Duitse vrienden uit Trinidad afgesproken. Maar helaas, het restaurant is donker. Dus nemen we maar de 96 treden naar beneden en eten we wat in de stad. We hebben het erg gezellig en een stel Engelsen schuift aan. Het valt niet mee om met een paar Pina Colada de trap weer te beklimmen maar vooruit. Als we de erste tree nemen drupt het iets. maar op tree 10 zetten ze de sluiten helemaal open!! Als miss wet T shirt kom ik boven aan. Gelukkig is de temperatuur goed. het restaurant blijkt de eerste 2 maanden gesloten te zijn omdat ze gaan verbouwen! Lekker handig om dat niet te vermelden. Dus voor de lunch maar 96 treden naar beneden. Zondag 1 april is een feestdag in Baracoa. Toen kwam de heer Maceo hier aan land om de Spanjaarden te verdrijven. Dit wordt gevierd met een optocht die 's morgens om half 7 al is!! Wie bedenkt zoiets. We worden gewekt met een Viva de la Revolucion!! DE straat is vol met mensen. Erg leuk om te zien. We bekijken hoe de Cubanen alles wat groter is dan een liter volgiet met bier om dat vervolgens achterover te slaan. Helaas komt de muziek uit een paar mega boxen in plaats van muziekanten. We gaan maar weer de trap naar boven maken. Niet al te laat naar bed want morgen is een lange dag.

Maandag staat de reis naar Playa Pesquira gepland. Slechts 250 kilomenter maar daarvan zijn de eerste 70 onverhard. Was het maar onverhard denken we want zo af en toen hebben we een paar honderd meter asfalt maar daarin zitten dan zoveel gaten en bulten dat dat niks is. Na 2 en een half uur als een paar idioten van links naar rechts over de weg geslingerd te hebben bereiken we MOA. YES, nog geen lekke band. Houden zo! De weg richting Holguin daarna is redelijk goed. We halen zelfs topsnelheden van 70 km pu!! Maar dan slaan we rechtsaf richting de kust. De kruising was een drama maar de eerste 30 km die volgen waren minstens zo erg als de weg van Baracoa naar Moa. Maar dat wisten we en dan stel je je daar op in. Dit wisten we niet en dan valt het bitter tegen. Na bijna 7 uur en 250 km verder arriveren we heelhuids en zonder lekke band in Guaredalavaca. Hier leveren we onze auto in. Als toetje nemen we een taxi in een audo Amerikaanse auto naar ons hotel 20 km verderop. Een leuke afsluiter van een superreis. Nu blijven we nog tot vrijdag in Blau Costa Verde. Een resort wat vast erg lekker is. we moeten wel erg wennen aan wat we in Cuba hebben gezien en gedaan en wat we hier zien. Al die mensen en al dat eten! Wel genant om te zien hoe de toeristen de helft van hun opgeschepte ontbijt laten weggooien terwijl er zoveel armoede is hier in Cuba. We lopen naar het strand waar we ons nestelen in de schaduw. Een heerlijk wit strand met een prachtige blauwe zee. We liggen heerlijk te lezen. Als we gaan snorkelen ontdekken we de meest mooie vissen waar we tussen zwemmen. Super om te zien. De rest van de middag niet meer van de PLaya afgeweest. We maken er hier vast wel een paar leuke dagen van!
Tot de volgende mail. Vanuit een warm Cuba de hartelijke groeten van James en mij.

Gisteren wat mijn nichtje Marit jarig! Van harte gefeliciteerd!! En donderdag is onze buurvrouw Annie jarig!! Alvast van hier harte Annie!!

• 03 April 2012 - 21:34

Iris:

nog even en dan zitten jullie weer in dit saaie Nederland :)

• 04 April 2012 - 05:46

Peter (Red Devil):

Nog even en dan zit je weer op je feestelijke werk.

• 04 April 2012 - 05:56

Peter (Red Devil):

En waar zijn nou toch die foto's van die prachtige uitzichten????

• 04 April 2012 - 05:57

Herman:

Hier is de lucht grijs en vallen er druppels op het dak terwijl ik aan mijn bureau een persbericht met een deadline moet opstellen. Bah bah, zat ik ook maar ver weg onder de zon.

• 04 April 2012 - 06:30

Inge:

Hoe bruin zijn jullie inmiddels ???
    James pure chocola? En jij , Janny, vast prachtig hazelnoot !

XXX

• 04 April 2012 - 06:43

Nienke:

Hoi Janny, jullie genieten met volle teugen. leuk om dit allemaal te volgen. Nog heel veel plezier! Groetjes vanuit Leeuwarden

• 04 April 2012 - 07:02

Karel:

Jij eet toch wel je bordje leeg he?

• 04 April 2012 - 07:27

IRSI:

Ik kan me de cultuurschok voorstellen van dat arme Cubaanse volk naar de pracht en weelde van het resort.
    Geniet er maar van en laat al het heerlijks over jullie heen komen.
    Thuis moet je alles weer zelf doen en dan is er ook nog eens geen zon.
    Bereid je maar voor op een koude Pasen.
    Lieve mensen, bedankt dat we jullie reis mochten meebeleven door de prachtige verslagen.
    Alvast een goede reis en behouden thuiskomst gewenst.
    Liefs Sieb en Irma

• 04 April 2012 - 07:51

Klaas:

Janny en James, jullie moeten nu een conditie hebben van dat traplopen als een marathon loper.
    Weer met genoegen jullie verslag gelezen.
    Nog een prettige voortzetting

groet
    Tjitske en Klaas

• 04 April 2012 - 08:13

Wiep:

wat een reis geweldig
    geniet ook de laatste dagen lekker in het resort
    liefs van ons

• 04 April 2012 - 09:03

Marion En Tom:

Prachtige reis; veel nieuwe ervaringen, en zo langzaamaan hebben jullie een prima indruk van de Cubaanse mentaliteit!!
    Wat gaat zo'n vakantie toch hard voorbij.
    Ik denk dat jullie het goed hebben gehad, maar dat jullie straks ook weer blij zijn als jullie gewoon weer thuis zijn.
    Groetjes

• 04 April 2012 - 09:48

Dosi:

Namens Marit heel hartelijk dank voor jullie felicitatie. We hebben afgelopen zondag voor Lynn een babyshower in Franeker gehouden. Jammer dat jullie er niet bij konden zijn. Maar...ik denk dat jullie het niet zo erg vonden, aangezien je vaker in Franeker komt dan op Cuba. We hebben genoten van jullie reisverslag. We wensen jullie een rustige maar vooral veilige vlucht terug. X van Douwe en Desi

• 04 April 2012 - 18:34

Feija :

Nog maar lekker genieten van de goede temperatuur daar want hier is het inmiddels weer "pet". Fijn dat het een superreis is!!! Wij zien je volgende week weer!!! En dan nog meer verhalen...... Alvast goede reis en veilig thuis komen!!! Liefs Feija x

• 05 April 2012 - 07:57

Audrey:

Janny nu is het hoog tijd om te
    ontstressen meid. Geniet saampjes nog heerlijk van de vakantie.

XXX