Zon, Tupelo en Graceland............... - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu Zon, Tupelo en Graceland............... - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

Zon, Tupelo en Graceland...............

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

02 April 2013 | Verenigde Staten, Memphis

Als we vanmorgen wakker worden is het mistig in het bos. Maar het ziet er niet bewolkt uit en dus hebben we goede hoop op een mooie dag. Na een lekker ontbijtje starten we de auto en gaan op weg naar Tupelo. Tupelo is de geboorteplaats van Elvis. Mary zegt dat we ergens links af moeten en dat doen we braaf. Een prachtige route waarvan ik wederom hoop dat we geen tegenliggers krijgen. De mist heeft inmiddels plaats gemaakt voor een strak blauwe hemel. I love it! Als we na anderhalf uur in Tupelo Missisipie aankomen is het inmiddels korte broeken weer geworden. De eerste deze vakantie!!!

Het geboortehuis van Elvis is een wit mini houten huisje met een mini veranda en een mini schommelbankje. Om het huisje heen is een mooie tuin aangelegd waarop het kerkje waar de familie Presley naar toe ging ook op geplaatst is. Om deze 2 kleine gebouwtjes van binnen te mogen zien moeten we 30 dollar betalen. Dat vinden we wel erg veel geld. Er kan in dat kleine huisje nooit veel meer staan dan een tafel en een bed. En waarschijnlijk staan in de kerk alleen wat bankjes. We besluiten het met de buitenkant te doen. Na wat rond gekeken te hebben en de nodige foto's gemaakt te hebben vinden we het welletjes. We drinken wat en gaan op weg naar Memphis.

Zo tegen half twee komen we aan bij de camping in Memphis. De natuur is hier al veel verder dan de eerdere plaatsen die we aandeden. De bomen staan in bloei en de weilanden zijn al mooi groen. We eten buiten in het zonnetje een broodje. Daarna gaan we kijken of we vast wat kaartjes voor Graceland kunnen halen zodat we dat morgen niet meer hoeven te doen. Het is inmiddels 3 uur en het park is tot 7 uur open en als we willen kunnen we nu nog wel mee!

Voor we nog verder na kunnen denken zitten we in de shuttle bus naar Graceland! Deze rit duurt zegge en schrijve 1 minuut! Het in en uitstappen duurt langer. Werkelijk waar, we stappen in, krijgen een headset met een audioding, bus steekt de straat over en rijd de oprijlaan van ongeveer 50 meter op en zet ons af! Dat kan alleen in Amerika!! Het is wel maf om nu voor dat bekende huis te staan. En nog vreemder is het om door de voordeur naar binnen te gaan. Het is ontzettend rustig in het huis en dus hebben we alle tijd om rond te kijken. De zitkamer met een mega grote witte bank. Een pronkerige eetkamer met veel bling bling, een donkerbruine keuken.....deze was in de jaren 70 waarschijnlijk erg modern. Vervolgens lopen we via een trap naar beneden. deze doorgang is omgeven door spiegels zodat je jezelf oneindig ziet. Vervolgens komen we in Elvis zijn chill room.........zwart met geel. Erg bijzonder vind ik de oude TV's die er staan. Als we weer naar boven gaan komen we in de zogenoemde jungle room. Elvis was dol op Hawaii en hij had deze kamer op Hawaiiaanse ( zeg ik dat zo eigenlijk? ) ingericht. Daarna kwamen we in de tuin achter het huis. Wel grappig om die kant ook es te zien. In deze tuin staat het kantoor van Vernon Presley (pappa Elvis). We lopen verder en komen in een soort van museum waar allerlei foto's, kleding (oa zijn trouwpak en de trouwjurk van Priscilla) en zijn gouden platen en dergelijke zijn opgesteld. Daarna gaan we naar de fitness ruimte. Hier staan ook weer een paar ongelooflijk grote banken. Hoe je daar moet fitnessen is mij overigens een raadsel. :-) Verder zijn er nog een aantal kostuums van zijn optredens in Las Vegas opgesteld. Als we weer buiten staan lopen we naar de memory garden. Deze is aan de zijkant van het huis. Als je ervoor staat rechts zeg maar. En ik altijd maar denken dat ze voor het huis lagen. Waarom weet ik niet maar dat dacht ik. En wederom erg indrukwekkend om hier te staan en de graven van Elvis, zijn ouders en zijn oma te zien. Gelukkis is het erg rustig en hebben we alle tijd om wat rond te kijken. Dat is dan weer het voordeel van vroeg op vakantie. In het hoogseizoen staan ze mannetje aan mannetje.......Als we alles gezien hebben brengt de shuttle ons weer naar de overkant van de straat! We lopen naar het vliegtuigen gedeelte. Hier lopen we door de Lisa Marie heen. Waarschijnlijk wat het toen een erg modern vliegtuig maar nu doet het allemaal een beetje oubollig aan. Een paar lekker banken, een eettafel en een bed.......in de kleuren donkergroen en donkerbruin....Of en ik nu te nuchter?

Zo tegen 6en hebben we genoeg Elvis voor vandaag gehad. Morgen gaan we zijn auto's nog even bekijken en dan downtown Memphis......
Het was wederom een erg leuke en bijzondere dag!

• 02 April 2013 - 10:08

Herman:

Janny en James

Bedankt voor het digtaal mogen meereizen daar in de verre V.S van A.

Groetjes
    Herman

• 02 April 2013 - 15:28

Sietske:

Heb nog willen wachten gisteravond op je verslag,Janny,ben in slaap gevallen.Ik denk nu wel,dat het meer een vacantie gevoel geeft,nu het zinnetje erbij is en de temperaturen wat hoger zitten!!:-)
    Mijn zus wil nog steeds naar Memphis!Moeten we toch eens(weer)doen,want nu ik zo over jullie avonturen lees,is het geweldig om het allemaal mee te maken!!
    Have fun!!Doeii en groetjes uit het warme Augusta.

• 02 April 2013 - 19:59

Boerselaere:

Heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat Elvis nog leeft en hij verblijft in dat kleine witte huisje. Zonde dat je niet even bij hem binnen bent gegaan.
    Moet wel zeggen, dat huis waar ie later in woonde was toch wel ietsiepietsie ruimer dan dat witte hutje. Maar idd, of het nou allemaal zo mooi is ingericht????? Niet mijn smaak in ieder geval.
    Nooit begrepen waarom destijds alles zo bruin moest. Laat staan een keuken.

Geniet er nog even van, zeker nu het korte broeken weer is geworden. Dat kan je hier nog niet zeggen. Vanmorgen weer dik ijs op de autoruiten hier.

Groetjes,
    Peter (Red Devil)

• 02 April 2013 - 23:37

Janny Grotenboer:

Nou rooie, het lijkt dat we iets te vroeg gejuigd hebben. Vandaag was het bewolkt en een heeeeel stuk kouder. Zeker geen korte broeken weer. Al dachten daar veel mensen anders over. Die liepen in korte broek en t-shirt rond terwijl ik het met mijn fleece aan nog koud had!!

• 03 April 2013 - 20:48

Feija:

Ha lieve James en Janny, wat weer geweldig om jullie reisverslagen te lezen. Een veelzijdige vakantie bij lage temperaturen heb ik begrepen. Ben benieuwd naar het vervolg. Dikke tuut Feija