Santa Fe - Reisverslag uit Santa Fe, Verenigde Staten van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu Santa Fe - Reisverslag uit Santa Fe, Verenigde Staten van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

Santa Fe

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

14 April 2013 | Verenigde Staten, Santa Fe

Vrijdagmorgen worden we wakker van een stralende zon. Het is nog vroeg en we draaien ons nog heerlijk een keer om. Dit gaat soms gepaard met het nodige lawaai. Niet dat onze botten zo kraken maar ons bed is denk ik 1.40 breed en ligt tussen de buitenwand en de wand van de douche ingeklemd. Het kan maar zo gebeuren dat we weer es tegen een wandje aanknallen…..:-))
Na het ontbijt nemen we afscheid van Gail en Bob ( je moet je adresjes koesteren toch?) gaan we op weg naar Santa Fe. Het is erg rustig op de weg. En we genieten weer van de eindeloze vergezichten. Het eerste halfuur is de grond hier een soort van dor gras met af en toe wat groene struikjes. Omdat het zo hard waait zien we van die polletjes dood gras over de weg waaien. Ik dacht dat dat alleen in de film gebeurde. Na een half uur wordt het landschap rood van kleur en komen er ook wat meer bergen aan de horizon. Ik weet dat de films van Winnetou in Kroatië zijn opgenomen maar het had zomaar in dit gebied geweest kunnen zijn. Je ziet bijna Winnetou en zijn mannen bovenop de heuvels staan met hun paarden. Als we weer een uurtje verder zijn is het landschap weer anders. Nog steeds heel erg weids en redelijk vlak. De kleuren zijn weer wat geliger geworden. Maar hier zijn veel sparrenbossen te zien. Erg grappig om zo de verschillen te zien. Al moet ik wel zeggen dat het gebied vanaf Oklahoma tot aan Albuquerque niet het meest boeiende is wat we in Amerika hebben gezien. We hebben onderweg wel leuke dingen gezien maar kwa natuur zijn er zeker mooiere stukken te rijden. De route 66 gaat hier niet verder langs de I 40 maar maakt een omweg naar het noorden. Via Las Vegas ( niet te verwarren met HET Las Vegas ) en Santa Fe komt de Route 66 uiteindelijk in Albuquerque weer naast de I 40.
Zo rond een uur of 1 zijn we op de plaats van bestemming. Een camping die aan de zuidkant van Santa Fe ligt. De camping ligt ietwat op een heuvel en we kijken prachtig naar de verte met op de achtergrond de bergen met besneeuwde toppen. We houden deze middag lekker vakantie en nestelen ons met een boek in de zon. Zo komen wij de middag wel door.
Als we zaterdag morgen wakker worden is het alweer strak blauw. Hier kunnen wij wel aan wennen. Zeker omdat de temperatuur erg aangenaam is. Zo rond de 20 graden denk ik. Wat zal het hier zomers heet zijn!! En dan zou een dikke boom op de camping erg fijn zijn. Zo tegen half 12 rijden we richting Santa Fe wat op ongeveer 7 mile ligt. De campingbeheerder heeft ons het adres van een parkeerplaats waar ze ruimte voor campers hebben gegeven. We vinden het reizen met een camper heerlijk maar eerlijk is eerlijk, in een stad kan het best erg onhandig zijn. Met een luxe auto ben je mobieler. Santa Fe is echter een zeer relaxed stadje. Geen 16 baans wegen…..geen moeilijke kruisingen…….Mary is weer helemaal blij!
In Santa Fe zijn diverse indianenstammen bijeengekomen om hun handgemaakte sieraden en porseleinen potten aan de man te brengen. Daarnaast zijn er vele galerieën met uiteenlopende kunst. Er zou dus genoeg te zien moeten zijn. We parkeren de camper naast een prachtige kathedraal. Helaas kunnen we niet naar binnen want er is een trouwerij maar later op de dag kunnen we terug komen. De bouwstijl in Santa Fe is heeel anders dan in de rest van Amerika. Ik ben nooit in Mexico geweest maar zo stel ik me het voor. Alle huizen hebben een soort van aardetint. Het zijn een soort vierkante huizen met bovenop een terras. Erg grappig om te zien. We lopen een paar winkeltjes in. We wanen ons echt in een land ver van hier maar niet Amerika. Totdat we de prijzen zien van de spullen. Dan staan we weer met beide benen op de grond.

We weten dat alles handgemaakt is en dat het erg arbeidsintensief is maar een armband onder de $70 dollar is niet te vinden. En een handgemaakt potje van ongeveer 6 cm hoog en 4 cm doorsnee…..een soort klein vaasje moet al snel $ 40 kosten. Ik zie een alleraardigst hangertje. In hele oude steen is een poezenkopje gemaakt. En dit is ingelegd in zilver. Met ketting erbij kost dit $ 150. Zo leuk is het nu ook weer niet. We komen terecht in een soort parkje midden in de stad. Hier wordt muziek gemaakt en we gaan lekker in de zon zitten luisteren. Erg gezellig.
We lopen weer verder over een soort markt en komen uiteindelijk bij de Santa Fe River. Helaas, er stroomt geen water meer door. Na nog een behoorlijk aantal winkels te hebben bekeken met eigenlijk allemaal dezelfde artikelen scoren we een heerlijk broodje en gaan weer terug naar het park. Eten heerlijk ons broodje op en bekijken hoe een aantal Amerikanen een Demonstratie op touw zetten. Ze willen de handel in gevaarlijke geweren aan banden leggen. Niet zo’n gek idee. We vinden het wel een grappig gezicht hoe de mensen druk in de weer zijn met hun demonstratieborden, het geluid en de pamfletten. Hoe de demonstratie is afgelopen zullen we niet weten want die hebben we niet afgewacht. We lopen weer richting de Kathedraal en gaan naar binnen. Werkelijk prachtig glas in lood werk laat zich zien. Aan de achterkant is in een halve cirkel glas in lood zichtbaar en langs de kanten zien we afbeeldingen van diverse belangrijke mensen. Ik val gelijk door de mand want kan jullie echt niet vertellen wie deze mensen zijn, laat staan wat hun functie is. Maar dat het er mooi uit zag, dat kan ik jullie wel vertellen.
Aan de andere kant van de kerk kunnen we kaarsjes aansteken. We steken er drie aan. Een voor mijn lieve mamma die in 2005 is overleden. Eentje voor Richard die onlangs is overleden. En eentje voor al degenen die niet meer bij ons zijn maar waar we vaak aan denken. Vergeten doen we ze nooit maar het zijn van die momenten dat we er weer bewust bij stilstaan………………
Zo tegen vieren zijn we weer op de camping en settelen ons weer in de zon nu het nog kan. Vrijdag moeten we de camper inleveren in Denver en dus wordt het tijd om naar het noorden te gaan. Maar de weersverwachting voor Denver volgende week is SNEEUW. Daar zitten we nog niet erg op te wachten. Morgen gaan we eerst door Carson National Forest naar Alamosa in het zuiden van Colorado. Daar blijven we denk ik ook 2 nachten want we willen ook nog graag naar de Great Sand Dunes. Misschien valt het allemaal mee, we zien het wel want we kunnen het weer toch niet veranderen.

De fotos volgen nog want WiFI is hier dramatisch slecht!! Maar er zijn ergere dingen toch??

• 14 April 2013 - 14:38

Sietske:

Goede zondagmorgen luitjes,
    Net jullie verslag gelezen en het was zo boeiend omschreven,Janny,het was net of was ik erbij!!Veel plezier verder en hopelijk,goed weer.Vacantie weer.Sunshine!!!!
    Tot gauw maar weer.:-)))

• 14 April 2013 - 15:15

BOERSELAERE:

Nog 1 weekje en dan mag je alweer heerlijk bij mij aan het werk. Zie er nu alweer naar uit. Maar voor het zover is, eerst nog even lekker een weekje genieten.

En, ze hadden voor hier vandaag heerlijk zomers lenteweer voorspelt, met een blauwe lucht en zon en maar liefst een graadje of 22. En dusssssss, inderdaad: al de gehele dag bewolkt, vanmorgen regen, redelijk wat wind en slechts een graadje of 16. Bah, wat een tegenvaller weer.
    Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, als we straks in dat dorp in het zuiden van het land de 3 punten pakken maakt het mij geen barst uit wat voor weer het hier is. Mag het van mij regenen en onweren en waaien of wat al niet meer. Als die 3 punten maar naar A'dam gaan!

Hoe dan ook, genieten jullie er nog even van.

Later,
    Peter (Red Devil)

• 14 April 2013 - 19:04

Marion:

Die polletjes droge gras die over de weg waaien.........is dat soms tumbleweed?

Gr. van ons