Via de Great Sand Dunes naar Canon City - Reisverslag uit Cañon City, Verenigde Staten van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu Via de Great Sand Dunes naar Canon City - Reisverslag uit Cañon City, Verenigde Staten van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

Via de Great Sand Dunes naar Canon City

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

16 April 2013 | Verenigde Staten, Cañon City

Vandaag ( zondag 14 april ) gaan we weer een stuk naar het noorden toe. Dichtbij Alamosa liggen de Great Sand Dunes en dat is ons doel voor maandag. Ik heb een leuke KOA camping uitgezocht die van alle gemakken is voorzien. Als alles een beetje meezit zijn we daar begin van de middag en kunnen we dan lekker in de zon genieten van de uitlopers van de Rocky Mountains. Hoe anders kan het lopen……..

Het eerst deel van de reis gaat voorspoedig. De tank zit vol en bij Santa Fe is het niet druk en dus zitten we al snel op de juiste weg. We rijden door het Carson National Forest. Misschien wel leuk om daar even een broodje te eten. Door de slechte WiFi verbinding in Santa Fe kon ik niet al te veel informatie meer vinden maar we zullen bij het “Visitor Centre” vast wel wat informatie weten te scoren. In Amerika hebben ze namelijk overal “Visitor Centre’s”. Als je een staat binnenkomt dan is daar het Visitor Centre. Erg handig want je kunt er gratis kaarten van de staat welke je net binnengereden bent krijgen (voor als Mary niet mee wil werken! ) Bij de Nationale parken krijg je een kaart hoe het park in elkaar zit en wat er te doen is. Maar al wat we zien……….Geen “forest” en geen “Visitor Centre”. Het enige bos dat we zien zijn een soort bonsai boompjes van een halve meter hoog. Maar daar kan ik geen bos van maken. Verderop zijn de bomen wat groter……geen idee wat het is. In zulke gevallen zou ik graag een junior boswachter bij me hebben die me van alles over de natuur kan vertellen.  Maar nog steeds lijkt het niet op een bos. Dan rijden we maar verder, zover is het tenslotte ook niet.

In Alamosa aangekomen brengen we eerst een bezoek aan Walmart. We kopen wat lekkere broodjes die we straks in de zon willen gaan opeten. Ik kijk er nu al naar uit. We lopen nog wat door deze mega winkel en scoren nog een paar leuke souvenirs. Op naar de KOA camping ( KOA is een campingketen met een redelijke goede kwaliteit ) waar we heerlijk in de zon gaan zitten met ons lekker broodje. De KOA is snel gevonden maar de hekken zijn dicht!! Ze gaan pas 1 mei open!! Djeez, daar hadden we niet op gerekend. En ik wist al dat er in de buurt niet erg veel goede campings waren. Pffffffffff wat nu. Een paar mile terug hadden we eentje langs de grote weg gezien…….zag er erg goor uit. Liever niet……dus ik het dikke boek erbij en ja, ik vind er eentje een mile of 15 verderop. Dan die maar proberen. Maar als we in de plaats zelf zijn is er geen camping te vinden. Maar even verder rijden dan. Zien we een erg groot reclamebord met een camping weer een paar mile verderop. Dus wij weer verder………maar es vragen bij de benzinepomp die we tegenkomen……kunnen we gelijk tanken want zoveel pompen hebben we hier niet gezien. Een alleraardigste mevrouw zegt dat vlak bij de Great Sand Dunes wel een camping is. Thanks Honey!! Wij weer een stukkie terug en links af naar de duinen. Als we toch zeker 10 mile hebben gereden door uiterst vlak landschap met in geen velden of wegen ook maar iets wat op een huis, laat staan op een camping lijkt vragen we ons af of het goed komt. Wat ben ik blij dat de tank vol zit want dan is het niet zo erg dat we verdwalen. Mary heeft het inmiddels weer opgegeven en houdt zich stil maar volgens de kaart rijden we goed. Na nog zeker 10 mile in ons uppie gereden te hebben komen we bij de kruising waar we links af naar de duinen gaan en rechtsaf naar de bewoonde wereld. Volgens het boek komen we als we linksaf gaan een camping tegen. We wagen het erop. En zowaar, er staat een bord camping. Eigenlijk staat er een bord “RV Park”. Wij rijden niet in een camper maar in een RV!! Dat staat volgens mijn manneke voor Recreation Vehicle. Maar dit alles terzijde. We melden ons bij de receptie en er is wel plek voor ons. Sterker nog, we kunnen kiezen uit 20 plekken!! We zijn namelijk de enige gasten vannacht! En eeeeeeeeeeh, de plaatsen hebben geen stromend water, alleen elektriciteit. Oke……….En hoe zit het met Wifi?? Nee, dat hebben we hier niet. Het is dus ff slikken voor ons. We verwachten om 2 uur in de zon te zitten met een broodje en nu staan we om 4 uur op een winderige camping in ons uppie!!

De camping is een stukje omhoog maar als we daar aankomen zijn we al bijna over de dingen die we niet hebben heen. Wat een prachtig uitzicht op de bergen met daarvoor de Great Sand Dunes. Echt fantastisch!! Echt genieten. We eten ons broodje maar binnen op en het smaakt er niet minder om. De douches zien er best redelijk uit. Gelukkig zijn ze schoon en heet. Als we na het douchen buiten komen is de wind gaan liggen. De zon is er nog steeds en het voelt heerlijk aan. Nu de zon op die duinen schijnt ziet het er nog mooier uit. We staan wederom te genieten van al dit onverwachte moois. En als uit het niets krijgen we nog een kadootje. Er komen een viertal herten te voorschijn. Ze lopen door de bosjes/weilanden naar beneden. Eten her en der wat en bekijken ons es. Prachtig om te zien. Achteraf misschien wel een geluk dat de KOA dicht was. Anders hadden we al dit moois gemist. Als laatste van deze dag zien we een schitterende zonsondergang. Hoe romantisch kan een dag eindigen……………..

Als we vanmorgen wakker worden en we naar buiten kijken zien we iets vreemds. Als we door het raam aan de linkerkant naar buiten kijken zien we de zon en een prachtige blauwe lucht. Als we door het raam aan de rechterkant naar buiten kijken zien we een soort donkergrijze massa hangen. En aan de rechterkant zijn ook de duinen. Het zal nu toch al niet gaan sneeuwen? Na het ontbijt lijkt het echter op de klaren. We rijden richten de duinen en scoren bij het Visitor centre een kaart en wat folders. Een paar mile verderop parkeren we de camper en lopen naar de duinen toe. Ondertussen is ook de zon doorgebroken en dat maakt dat het er werkelijk heel bijzonder uit ziet. Die duinen daar bijna tegen de bergen aangeplakt. Het waait er gigantisch en een skibril zou heerlijk zijn. Laten we die nu net ff niet bij ons hebben. We lopen een paar duinen op en besluiten dan dat we het hoogtepunt van deze duinen niet gaan halen. We maken nog wat foto’s en lopen terug naar de camper.

Op weg naar Canon City. Het eerst stuk is een prachtige route door de bergen. Met veel begroeing en erg veel afwisseling in kleuren. Heel erg leuk om door zulke gebieden te rijden. Als we een stuk gereden wordt het vlakker en lijkt alles toch weer wat dor. Gelukkig schijnt het zonnetje heerlijk. Vlak voor Canon City komen we een Phantom tegen. Voor mij is dat niet zo heel erg bijzonder ( we hebben ze in Dayton immers al gezien!) maar mijn hubby vind dat toch wel het allermooiste vliegtuig wat er bestaat! Dus gaan we stoppen voor een heus fotomoment. Kleine moeite en een groot plezier!!

In Canon City heb ik een leuke camping gevonden. Althans de recenties waren erg goed. We willen deze week een beetje relaxen en dat is fijn als een camping van alle gemakken is voorzien. Maar of de duvel er mee speelt…………..ook deze camping is nog niet open!! Waarom zetten ze dan in het boek “geopend vanaf 15 april”!! Dat is balen want nu moeten we nog een keer op zoek. En we willen nu ook wel es weten hoe PSV-Ajax is afgelopen dus Wifi wordt erg op prijs gesteld. Een andere camping is er wel………en ook een hele mooie………..een uurtje dichter bij Denver. Tja, wat zullen we doen……….het is nog vroeg dus kan makkelijk…dichterbij Denver is ook prima….Alleen is het weer in het noorden op dit moment niet echt super…….James keert de camper en we rijden terug. Misschien zien we nog wat anders. En dan zien we de gele KOA vlaggen. Dus laten we daar maar es gaan kijken. Een alleraardigste dame zegt dat ze vandaag open zijn gegaan. Het park ligt er mooi bij en heeft een heel mooi uitzicht op de bergen. Bovendien is er Wifi! We zijn er snel uit. We blijven!

Vannacht slapen we in Canon City. Morgen uitslapen en misschien es een dag niks doen? We zullen zien wat de dag van morgen brengt.

• 16 April 2013 - 07:34

Wiep:

hoy luitjes zo nu nog een weekje lekker luieren mag ook wel na zo,n enerverende tocht in nederland moet je er weer vol tegen aan janny je kan zo een boek uit geven in het assortie reisverhalen en met al die prachtige foto,s moet het helemaal een feestje zijn om te lezen geniet liefs van ons

• 16 April 2013 - 08:40

IRSI:

Mooi verhaal, prachtige foto's. Je moet er wel wat miles voor rijden en soms heel veel moeite voor doen, maar dan heb je ook wat ;-) Werkelijk prachtig.
    Nog even en dan is Denver in zicht waar jullie de RV moeten afleveren. Volgens mij hebben jullie het beestje heel wat miles laten reizen. Afijn dan is ie goed ingereden voor de volgende globetrotters.
    Geniet van jullie laatste week, we zullen jullie verhalen missen. Elke dag snel kijken of er weer een "verhaaltje" binnen is gekomen. Zal afkicken worden hoor.
    Lieve mensen bedankt (nu al vast) dat we jullie mochten "vergezellen" op jullie reis. Dit geeft bij ons de nodige kriebels om zelf ook weer een dergelijke reis te maken. Is ook al weer 5 jaar geleden dat wij dit ondernamen. Nog 3 jaartjes wachten en dan..............
    En dan vanaf 22 april weer in Nederland......... :-( aan alles komt een eind, maar jullie kunnen beslist terugkijken op een geweldige vakantie.
    Misschien nog 1 verhaaltje????? of 2 ????????????????
    We kijken er in ieder geval weer met veel plezier naar uit.
    Liefs en big hug van ons en alvast happy landings. Of ga ik nu te snel haha.

• 16 April 2013 - 12:35

Herman:

Wat heerlijk om het reisverslag te mogen lezen en de foto's te bekijken. Na deze reisverslagen te hebben gelezen kwam onze reis van 2001 in deze verstofte geest ook weer geheel naar voren. Jullie zullen dat gevoel waarschijnlijk ook wel hebben gehad met de voorgaande USA en Cuba reis. Je hoort of leest van mensen welke een reis hebben gemaakt waar jij in het verleden ook bent geweest, met als gevolg dat je eigen "hoofdfilm" ook weer wordt weergegeven.

Janny en James, veel plezier in de laatste V.S van A dagen en een behouden thuiskomst toegewenst

PS James, misschien komt er nog wel een Mustang overknallen!

Groetjes van de junior boswachter.

• 17 April 2013 - 21:56

Sietske:

Hoi Janny en James,

De foto's en het verslag zijn weer zo mooi en zo avontuurlijk!!!! Jullie zijn echte pioniers!!Wat een indrukken allemaal.Nog flink genieten van jullie laatste dagen in de USA en nog een of twee verslagen,voordat jullie weer in Nederland zijn??? Ik hoop van wel.Groetjes uit het erg warme South.