Fietsen in en rondom Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu Fietsen in en rondom Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

Fietsen in en rondom Hoi An

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

17 Maart 2015 | Vietnam, Hoi An

Toen we vanmorgen om acht uur in de lobby kwamen stond de gids al klaar met onze fietsen. Samen met nog 4 andere Nederlanders gaan we de omgeving verkennen. LEUK! Het is al knap warm maar als zodra we fietsen valt het met de warmte mee. In no time fietsen we weer door de rijstvelden wat we allebei een prachtige gezicht vinden.

Even buiten Hoi An stoppen we en verteld de gids ons van alles over het kweken van de rijst. Hoe het in het noorden anders gaan als in het zuiden omdat daar een ander klimaat heerst. Hoe het zoete en zoute water invloed op de rijst heeft. Grappig om hier toch wat over te horen.

We vervolgen onze trip en gaan naar een grote moestuin. Deze moestuin is van de regering en de bevolking kan hier stukken grond huren. Het is werkelijk een prachtig aangelegd geheel. Ik moet aan mijn oma denken die vroeger achter haar huis een behoorlijke moestuin. We zien bedden met oa sla, lenteui, oregano, spinazie en rode sla. We lopen tussen al de groentes en kruiden door. Het zijn meest mannen die er nu aan het werk zijn omdat de vrouwen al met de vers gesneden of geplukte groentes en kruiden op de markt staan. Prachtig om al die kleuren in die keurig aangelegde bedden te zien. Ondertussen kunnen wij de groentes zowat wel van water voorzien want het is er zo warm dat we behoorlijk transpireren.

We vervolgen onze weg en fietsen door een soort merengebied met in het water allemaal palmbomen zonder stam (beter kan ik het niet omschrijven) een bijzonder gezicht. De bladeren van deze bomen worden te drogen gelegd en nadat alles gedroogd is worden hier daken van gemaakt. Verderop komen we bij de rivier uit waar de vissersboten klaar liggen. Deze boten zijn allemaal van hout gemaakt. We maken een paar foto's en fietsen verder naar onze koffiestop! Bij een alleraardigste dame drinken we wat en zitten heerlijk bij te komen voor een ventilator.

We fietsen verder over de markt en komen bij de veerpont uit. De fietsen erop en wij gaan zitten op van die wiebelige hele smalle bankjes. Wij waren ongeveer de eersten die instapten. Na ons kwamen er nog minstens 20 scootertjes en evenzovele Vietnamezen aan boord. Die mensen houden hun helm allemaal op en zo kan het dus dat wij op een heeel smal bankje opgepropt op een bootje zitten met allemaal Vietnamezen om ons heen die een helm op hebben. Ik vind het wel een komisch gezicht.

Voor we het weten gaat iedereen aan de andere kant van de rivier weer van boord. Wij fietsen door naar de werf. Al is werf misschien wel een heel groot woord. Er is een werkplaats waar de houten vissersboten gemaakt worden. De gids verteld ons hoe plank voor plank alles opgebouwd wordt en de naden worden dichtgesmeerd met lijm en zaagsel. Hierna fietsen we verder door de kleine weggetjes die achter de huizen langs lopen. Heel bijzonder om te zien. En ook de rust die daar heerst.....

Om goed twaalf uur zijn we weer bij hotel. We nemen afscheid van onze aardige gids, die ons tegen speciaal tarief nog een taxi aanprijst voor de terugweg naar Danang. Goedkoper dan het hotel! Hoe slim is dit nu weer bedacht! We kunnen het wel waarderen en spreken af dat we door de broer van de gids donderdag om VIJF uur in de ochtend naar het vliegveld gebracht gaan worden.

Vijf minuten later springen James en ik in het zwembad. Erg vervelend dit allemaal. Helemaal als we daarna op ons ligbed een tonijnsandwich naar binnen moeten werken. Wat is het hier toch vervelend. :-)

Zo tegen vieren ga ik naar de winkel waar ik de jurkjes gekocht heb. En dat wordt passen! Lekker met dit weer! hahahaha Ik wordt allerhartelijkst verwelkomd door de dame. Uiteraard liggen de jurkjes klaar! Ik pas alles en op een dingetje na past alles helemaal goed! Helemaal blij weer terug naar het hotel.

Van winkelen krijg je trek en dus gaan we op zoek naar een lekker restaurantje. We lopen wat door Hoi An.....Waar geen mensen zitten, daar is vast iets mis mee redeneren we.......We lopen de brug over omdat we daar meer leuke tentjes hebben gezien. (Sorry Peter maar het eten op straat durven we nog niet aan). We belanden uiteindelijk bij Ms Mai. Een restaurant wat eruitziet als een kantine, inclusief de rode plastic stoelen maar waar wel typisch Hoi An specialiteiten op het menu staan.

We kiezen voor loempia met gamba's (ja ja, ik ben helemaal om) en voor Wontong (soort loempiadeeg en dan gefrituurd en niet opgerold met) met kip en diverse groentes. Wow, dit smaakt echt vreselijk lekker!
Komt echt in de top 3! En we hebben nog gebakken noodles met kip en groenten welke ook errug lekker is. Noodles met kip en groenten heb je in zoveel verschillende uitvoeringen. Maar deze was wel weer errug lekker!

Met ons buikje rond lopen we heerlijk relaxed terug...scoren nog een leuke souvenir voor de helft van de vraagprijs .....We worden hier zowaar goed in!

Morgen een dagje......we zullen wel zien wat de dag brengt. En dan donderdag morgen vliegen we in alle vroegte naar Na Trang. Daar gaan we naar een eiland genaamd Whale Island waar we drie dagen helemaal niks gaan doen!

Later!!

• 19 Maart 2015 - 00:21

Sietske:

De foto's zijn zo leuk!!!Wat weer een fijne dag!!Ik ben bang,dat het nog moeilijk gaat worden om weer in Holland te aarden na deze fijne 4 weken in Nam!!:)
    Tot gauw en enjoy!!Liefs,Sietske

• 20 Maart 2015 - 19:42

De Boerselaere:

Nog niet aan de gebakken banaantjes? Die waren in Thailand ook zo vreselijk lekker. Op een gegeven moment namen we ze bijna iedere dag als lekker tussendoortje.

Verslag uit: Vietnam, Hoi An

Từ Bắc vào Nam đẹp Việt Nam

Van Noord naar Zuid door het prachtige Vietnam

Deze week ben ik een paar dagen vrij en dat komt goed uit want op 1 maart gaan James en ik weer een mooie reis maken. Dus de visa regelen, afspraak maken voor inentingen en zo zijn er nog wat meer dingen te doen. Maar wat hebben we ongelooflijk veel zin in deze reis die ons van noord naar zuid Vietnam gaat brengen.

We starten in het noorden in Hanoi, vandaar gaan we fietsen door de velden van Binh Sinh. We vervolgen onze reis met een trip naar het hoge noorden waar we een paar dagen in Sapa zijn. De natuur schijnt er prachtig te zijn, dus de wandelschoenen mee en we zullen het zien.

Een bezoek aan Halong Bay mag in het noorden niet ontbreken. Het is de bedoeling dat we daarna naar de Keizerstad Hue vliegen Dit is ongeveer in het midden van Vietnam. Daarna reizen we per trein door naar Hoi An om een mooie jurk te laten maken. Omdat het vakantie is vliegen we vervolgens door naar een tropische eiland om een paar dagen heerlijk te relaxen.

Als laatst vliegen we door naar Ho Chi Min City. We sluiten onze reis af met een paar dagen in de Mekong Delta. We zijn ontzettend benieuwd naar dit prachtige land.

Als jullie het leuk vinden om ons te volgen dan hoef je niets te doen, vind je het niet leuk om ons te volgen, dan kun je je uitschrijven en krijg je geen meldingen meer.

Groetjes
James en Janny