Machtig Mooi in de Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu Machtig Mooi in de Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

Machtig Mooi in de Mekong Delta

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

26 Maart 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Gisterochtend stond om acht uur de bus van Asian travel klaar om samen met ons naar de Mekong Delta te gaan. Een wederom bont gezelschap reist met ons mee. Jong, oud...Nederlands, Duits en Engels zijn dit keer de voertalen. Onze gids voor deze twee dagen is Thao. Thao blijkt een boeiende verteller die goed Engels spreekt. Voor we het weten rijden we HCMC uit. We komen weer meer in de natuur. De rijstvelden hier zijn net geoogst en zien en dan uit zoals bij ons de haver geoogst is.

We hebben ons al es verbaasd over het feit dat we midden in deze rijstvelden heel vaak graven of zelfs tempeltjes zien. Thao vertelt dat de mensen op het platteland in de eerste plaats geen geld hebben om een graf te kopen maar dat er nog een tweede minstens zo belangrijke reden is. Het land is vaak al langere tijd in bezit van de familie is. Om te voorkomen dat de jongste zoon (want die erft hier in Vietnam alles) het land verkoopt laten de ouders zich begraven op het land. Op die manier wordt het land min of meer onverkoopbaar.

Na 2 uur rijden komen we bij de boot aan die ons deze dag door de Mekong gaat vervoeren. Maar eerst naar de happy room (Zo wordt de toilet hier genoemd omdat je blij bent dat de lading weer gedumpt is!) Wij stappen als laatste in de boot maar krijgen uiteindelijk de mooiste plaatsen. Helemaal voorin de boot staan twee zachte lounchestoelen ons uitnodigend aan te kijken. Daar zeggen we geen nee tegen.

We varen uit en het is heerlijk op het water! Het drijft echt de warmte weg door de wind. We varen over de Mekong naar een kleiner eiland met een drijvende markt voor handelaren. Wel grappig om te zien maar we zien ook veel armoedige huisjes met veel rotzooi.

We varen weer verder en varen dan een tijdje door een kleinere rivier....Toch nog wel een meter of dertig breed. Ik voel me net de koningin daar voorin! Wat is het hier mooi met al die groene bomen en struiken. Tussendoor wordt er vriendelijk naar ons gezwaaid door alle kindjes. Na een half uur varen stoppen we bij een familie met een fruitplantage. Thao laat ons verschillende, voor ons vreemde, vruchten zien. Huppeleup Rose. Huppelepup Jack, Ananas, Mango, Lady Bananas en nog wat andere vruchten waar ik de naam echt niet meer van weet. De familie heeft een heerlijke fruitlunch voor ons klaargezet waar we alles kunnen proeven. Wat leuk is dit toch! Op de markt zien we het wel liggen maar geen idee soms wat je ermee aanmoet. En nu kunnen we alles proeven. Tesamen met een bakje Jasmijnthee laten we het ons goed smaken. We lopen verder over het terrein en Thao vertelt ons van alles over de fruitbomen. Aan de andere kant van de kwekerij ligt de boot weer op ons te wachten en varen we weer verder.

Af en toe varen we door een klein dorpje en zien we hoe de mensen de Mekong als hun achterdeur gebruiken. Er wordt in gezwommen, de was wordt erin gedaan, ze wassen zichzelf erin maar ook voor een toiletbezoek wordt de Mekong gebruikt.

Onze volgende stop is bij een rijstfabriekje. Deze familie maakt een aantal produkten van rijst. Eerst laten ze ons zien hoe rijstpapier wordt gemaakt. Vuurtje wordt gestookt, daarboven ligt een grote open pan met een doek daarover van ongeveer 50 m in doorsnee. Een lepel rijstmeel wordt erover gegoten, 30 seconden deksel erop en klaar is klara. Samen met sesamzaad erover smaakt het echt superlekker!

We lopen verder naar de volgende familieleden. Hier wordt de rijst gepoft. Een mega grote wok wordt boven (wederom een houtvuurtje) warm gemaakt. Hier ligt zwart zand is. Als het zand heet is geworden gaat de rijst erbij. In echt een paar seconden begint de rijst te poffen. de gepofte rijst gaat met het zand door een zeef zodat de rijst alleen overblijft. Broerlief neemt het over en gooit de rijst in een evengrote wok (minstens 1 meter doorsnee) met natuurlijke smaken. Deze keer kokos met caramel. En flink roeren maar. Pas als alles gemengd is gaat broer drie dit goedje flink uitrollen tot ene koek van ongeveer 1 cm dik. Als het is afgekoeld dan plakt het aan elkaar vast en wordt het gesneden. Na het snijden komen de zussen en moeders aan de beurt. Deze zetten aan een tafel met oma aan het hoofd. ( die zit overigens op de tafel :-)) En deze dames pakken alles in voor de verkoop.

Maar de familie maakt nog meer! Ze maken ook caramel en ook dat proces krijgen we te zien. Wat ruikt het hier goddelijk! Gelukkig hebben ze een proeverij voor ons klaargezet en we gaan direct overstag. Ik hoop dat dit nog de koffer haalt! Of zouden we het eerder op hebben?

Na dit leuke uitje brengt de boot ons bij de lunchplek een paar honderd meter verderop. Hier eten we een soort pannenkoek die dubbel is gevuld met groentes en wat varkensvlees. Het is de bedoeling dat we hier steeds stukken vanaf plukken en dit vouwen IN een sla blad, komkommerstukje en een stuk koriander....dat rol je weer op. Dippen in een saus en eten maar. Erg lekker maar ook erg veel Groen blad. Beetje minder groen, beetje meer pannenkoek. Onze lunch is erg wederom heerlijk.

Na de lunch volgt beweging. Er staan 15 fietsen klaar en daar gaan we door een erg mooi stuk Vietnam! Water, huisjes, fruit, rijst....we zien van alles! De fietsen zijn, zeker voor de mannen, veel te klein, remmen doen het niet maar het is wel lachen. Na een half uur komen we bij de pont aan die ons de Mekong overzet. Daar ligt onze boot weer klaar. We worden door de kapitein hartelijk ontvangen met een verse kokosnoot!

Het is inmiddels half vier geworden. Maar nu kunnen we relaxen zegt Thao. We gaan nog drie uren varen door dit mooie gebied! Zowaar geen straf. Heerlijk liggend op onze stoelen genieten we van de omgeving. We zien een prachtige zonsondergang en worden zelfs een beetje stil.

En dan is het ook in echt een zucht donker. Het laatste half uur varen we in het donker en komen uiteindelijk aan in Can Tho. Hier is ons hotel. Het inchecken gaat allemaal supersnel en we krijgen een prachtige kamer met uitzicht op de Mekong. Al die lichtjes in deze stad. En geen getoeter! Dat is eigenlijk heel raar. Overal toeteren ze maar hier is het echt stil. Het was een prachtdag maar we zijn ook best moe. We bestellen papatjes en springrolls op onze kamer. Het gaat er prima in en daarna gaan onze oogjes dicht.

Vanmorgen om zes uur melden we ons weer in de lobby. Op naar de vloating market! Het is ongeveer een half uurtje varen naar deze drijvende markt. Als we aankomen zien we schepen vol met ananas, aardappels, zoete aardappels, pompoenen,. kniflook, tomaten of meloenen. En het krioelt allemaal door elkaar heen. Wat een mooi gezicht!

Er komt een boot aanleggen en de dame maakt verse ananas voor ons klaar! Zo kunstig hoe ze dat doet. En wat smaakt het lekker! Zo vers van de boom ........Heerlijk. Na een uurtje varen we weer terug. De dame van de ananas verkoopt ook nog kettingen en kralen enzo. Ze is zo aardig en ze lacht zo lief............dus weer een ketting rijker! :-)

Om een uur of acht zijn we terug bij het hotel waar we direct naar de ontbijtzaal gaan want we hebben nu wel zin in eten. We hebben al uitgebreide buffetten gezien maar deze slaat alles! Er staat zelfs patat! Maar daar hebben we geen zin in. Van de chocolade croissant kan ik echter niet afblijven!

Om half 11 checken we uit en gaan we weer op weg naar Ho Chi Minh City . Een lange hobbelige reis van bijna vier uur maar het was het meer dan dwars waard!

Het hotel heeft ons deze keer een superkamer gegeven met een bubbelbad! Nou, dat laat niet lang op zich wachten. Morgen alweer de laatste dag in HCMC!!

• 26 Maart 2015 - 12:51

Karla:

Hallo Lieverds,

Wat klinkt het allemaal ontspannend, werelds en heerlijk. Wat geweldig dat jullie die ervaringen met ons delen. Wat knap ook om daar nog tijd voor te vinden in het drukke reisschema. Nog heel veel plezier.

Dikke tuut

Eddy en Karla

• 26 Maart 2015 - 13:06

Sietske:

Wat een mooi verslag weer en het is net of ik erbij ben!
    De Vietnamese cultuur proeven,letterlijk!!:)))
    Nog veel plezier op jullie laatste dag van deze geweldige vacantie!
    Liefs van Lies,Bob&Ik!

• 26 Maart 2015 - 13:20

Annie:

Prachtige verhalen en foto's.Maar wat gaat de tijd snel. Maar kruip a.u.b. maar niet meer in die nauwe tunnels. Nog veel plezier de laatst dagen en een goede reis naar huis. Ik zie jullie zaterdag. De poezen verheugen zich al. Doei, groetjes annie

• 26 Maart 2015 - 21:13

Wiep:

Geweldig wat een reis ,schitterend als we het zo lezen.
    Geniet van jullie laatste dag daar en voor overmorgen ,goede reis.
    liefs van jan en wiep.

Je rooie collega

Verslag uit: Vietnam, Ho Chi Minhstad

Từ Bắc vào Nam đẹp Việt Nam

Van Noord naar Zuid door het prachtige Vietnam

Deze week ben ik een paar dagen vrij en dat komt goed uit want op 1 maart gaan James en ik weer een mooie reis maken. Dus de visa regelen, afspraak maken voor inentingen en zo zijn er nog wat meer dingen te doen. Maar wat hebben we ongelooflijk veel zin in deze reis die ons van noord naar zuid Vietnam gaat brengen.

We starten in het noorden in Hanoi, vandaar gaan we fietsen door de velden van Binh Sinh. We vervolgen onze reis met een trip naar het hoge noorden waar we een paar dagen in Sapa zijn. De natuur schijnt er prachtig te zijn, dus de wandelschoenen mee en we zullen het zien.

Een bezoek aan Halong Bay mag in het noorden niet ontbreken. Het is de bedoeling dat we daarna naar de Keizerstad Hue vliegen Dit is ongeveer in het midden van Vietnam. Daarna reizen we per trein door naar Hoi An om een mooie jurk te laten maken. Omdat het vakantie is vliegen we vervolgens door naar een tropische eiland om een paar dagen heerlijk te relaxen.

Als laatst vliegen we door naar Ho Chi Min City. We sluiten onze reis af met een paar dagen in de Mekong Delta. We zijn ontzettend benieuwd naar dit prachtige land.

Als jullie het leuk vinden om ons te volgen dan hoef je niets te doen, vind je het niet leuk om ons te volgen, dan kun je je uitschrijven en krijg je geen meldingen meer.

Groetjes
James en Janny