We zijn in Trinidad - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu We zijn in Trinidad - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

We zijn in Trinidad

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

22 Maart 2012 | Cuba, Trinidad

We zijn gisteren aangekomen in het prachtige Trinidad. Waar was ik ook alweer gebleven. De laatste keer dat er internet was zaten we bij Cirilo in Las Terrazas. ´s avonds hebben we heerlijk gegeten bij de buurman van Cirilo. Eerst 30 treden naar beneden want de Casa van Cirilo staat tegen de berg aan geplakt en dus eerst naar beneden om vervolgens bij de buurman weer 60 treden omhoog te gaan. Niet teveel Mohito vanavond anders kom ik nooit meer thuis! James bestelt een soort van rundvlees en ik ga voor de vis. Gelukkig zitten we redelijk in het donker en zien we niet wat er op ons bordje ligt. Mijn vis smaakt super. En james zit te knorren aan de andere kant van de tafel. Dat betekent dat hij het erg lekker vind. Nu we gewend zijn aan het donker lopen we probleemloos in het pikkedonker de lange trap af en de kortere trap weer op. We vallen lekker vroeg in slaap. Dat is maar goed ook want om 4 uur kraait de haan ons wakker. En alsof dat nog niet genoeg is doet de hond van de buren ook nog ene duit in het zakje. Voor we weggaan trakteert Cirilo me nog op een werkelijk fantastisch bakje koffie. In Havanna was de koffie werkelijk net als afwaswater. Nu weet ik eigenlijk niet hoe afwaswater smaakt maar zo zag het er wel uit. Met nog een paar bananen uit eigen tuin zwaait hij ons uit. We nuttigen nog een ontbijt in het nog hoger gelegen hotel en gaan op weg naar Santa Clara. Tot aan Havanna gaat het super. We zien zelf een richtingaanwijzer met Santa Clara erop. James had nog niet gezegd, zie je nu wel dat je je geen zorgen hoeft te maken want het gaat helemaal goed en toen reden we de stad uit en we bedachten dat dit niet goed kon zijn. Dus gevraagd en inderdaad. Noooooooooo.........dan weten wij wel weer genoeg. Gracias en terug. WE reden langs het vliegveld dus we wisten wel dat we een eind in de goede richting zaten. Wat een mazzel dat er niet zoveel verkeer in deze grote stad is: Je kunt gewoon overal stoppen zonder dat er getoeterd en gefoeterd wordt. Na enige tijd en zoveel malen vragen later zagen we Park Lenin. Weer een stuk dichterbij de afslag. Hoe moeilijk kan het zijn denk je dan om een snelweg te vinden als er maar 2 zijn! Nou, erg moeilijk. Na nog een paar keer vragen zaten we eindelijk in de goede richting. Na Dona Iris ( hoe toepasselijk ) nog een keer rechtsaf en we zijn er!! Het is gelukt. Nu nog de 270 km lange snelweg naar Santa Clara. Het is me werkelijk een raadsel waarom ze hier een 6 baans weg van gemaakt hebben. We hebben de snelweg bijna voor ons alleen. We komen nog wat paard en wagens, fietsers en verkopers van knoflook, bananes etc tegen maar dat was het dan wel. Ze hadden de weg beter wat smallen kunnen maken maar dan van betere kwaliteit. Niet een B weg maar meer een soort E weg en dan gewoon 6 banen naast elkaar. Na een paar uur komen we in Santa Clara aan. De stad van Che Guevara. We rijden wonderlijk genoeg in een keer naar het monument en het museum. Een erg indrukwekkend beeld daar op het Plaza de Revolucion. We sluiten aan in de rij voor het museum en de grafkelder. Na een half uur mogen we naar binnen. Eerst door de grafkelder. Che ligt daar ( althans zijn as ) samen met een aantal medestrijders begraven. Er brand een eeuwige vlam. Erg bijzonder. Dan lopen we door het in U vorm opgezette museum met allerlei foto´s van Che vanuit zijn kindertijd tot aan de tijd van de revolutie. Verder zijn er nog wapens en kledingstukken te zien. Bijzonder om er doorheen te lopen. Dan maar es op zoek naar ons hotel. Na Havanna kan dat niet moelijk meer zijn. Dus hup weer terug naar de rondweg en dan ergens linksaf. Na slechts 1 keer vragen zijn we al een eind in de goede richting. Nog 1 keer vragen en die man wil ons de heel andere kant van de stad op sturen. Dacht het niet vriend!!! Mijn gevoel zegt dat we hier maar es moesten proberen af te slaan. En BINGO!! daar is ons hotel. We worden steeds beter. Misschien kunnen we zelfs meedoen aan Peking Express!! Een relaxte pinda en een stressie blondie!! haha, wordt lachen. We nemen een lekkere douche en wandelen in het donker( half 7 wordt het redelijk donker hier )naar het restaurant. En weer vallen we met de neus in de boter: Een meer dan fantastisch buffet voor E 10,00. Inclusief gebak en ijs. We slapen hier weer erg gòed op. Morgen een kleine trip naar Trinidad. Wonderlijk genoeg staat hier alles prima aangegeven en rijden we in toeristentempo door de suikerrietvelden richting Cienfuegos.
Daarna rijden we langs de kust naar Trinidad. Een prachtige kust lijn maar met een vreselijke vislucht. Het blijkt dat er wel honderden krabbelijken op de weg liggen die van uit de bergen naar de weg gespoeld worden door de regen. Die beesten worden allemaal doodgereden maar de lijken geven een vreselijke stank. Het advies was om zo snel je kunt er overheen te rijden om geen lekke band te krijgen. Nou, dat hoef je niet zo vaak tegen mij te zeggen want met gevaar voor eigen leven vliegen we eroverheen!! Gelukt zonder ekke band. Redelijk makkelijk vinden we onze Casa. Midden in de stad dus we lopen zo het prachtige stadje in: allemaal kinderkopjes en prachtige gekleurde huisjes. De tijd staat ook hier stil. We eten ´s avonds samen met een alleraardigste rode schotse dame en een stel uit Duitsland. En dan lekker vroeg het bed in. Vanmorgen voor het te warm wordt zijn we de bergen ingelopen vanwaar je een prachtig uitzicht over de hele stad hebt. Op de achtergrond zie je de zee....En ook hier, de fotos volgen later. Dat lukt helaas hier niet. We slenteren wat door deze mooie stad en nemen wat te eten. Nu zo eerst even internetten en dan een siesta.....vanavond maar weer aan de Mohito want die smaakt hier prima. MOrgen vertrekken we voor 1 nachtje naar Camague. Dan gaan we naar de Bartolome Maso in de Sierra Maestra waar we La Commadancia gaan bezoeken. Het hoofkwartier van Che en Fidel.

Dank jullie allemaal voor jullie lieve mailtjes en berichtjes. Fijn om wat van het thuisfront te horen. Tot de volgende internetplaats!!

Hasta la Vista!!!

• 22 Maart 2012 - 19:09

Feija :

Ben na al deze verhalen wel benieuwd naar de foto's!!!! En Janny niet zo gestresst man relaxx.... je hebt vakantie!!!! liefs Feija

• 22 Maart 2012 - 20:17

Tjitske :

mooi om op deze manier met jullie mee te reizen. Blij genieten.

Groetjes ook van Klaas.

• 22 Maart 2012 - 20:25

Arjen:

Volg jullie op de voet van achter de PC. Indrukwekkend wat jullie zoal beleven.

Heel veel plezier en mooie momenten.

gr Arjen

• 22 Maart 2012 - 20:56

Albertje:

Ik weet dat je veel kan praten, maar het verslag slaat alles. Geweldig liefs

• 22 Maart 2012 - 22:06

Marina Helfferich:

Hoi allebei,
    Kom net van het werk, het is 23.00 en weer zeer leuk om jullie avonturen te lezen. Het lijkt me heerlijk om even in een totaal andere wereld te leven. Is het erg warm daar en ook last van ongedierte? Nog heel veel plezier van Siebe(is hier trouwens niet, zit achter de bar in de tenniskantine} en mij, groetjes

• 23 Maart 2012 - 07:07

Janita:

Leuk om te lezen, have fun!!!! Vonkjes

• 23 Maart 2012 - 08:26

Inge:

Hoi Skatten, Wat leuk om jullie zo te volgen ! ik moet ook elke keer erg lachen en dat staat zo onnozel in het openbaar. XX Inge

• 23 Maart 2012 - 12:22

Herman:

Janny, heb je al een uitgever voor julllie boek, "Cuba"
    Dat wordt namelijk een bestseller

Groetnis
    Herman

• 23 Maart 2012 - 16:23

Klasien. :

leuke verhalen! ;),, ben nu erg beniewd naar de foto's! Xx

• 23 Maart 2012 - 17:08

Peter (Red Devil):

He, he, ik heb je verhaal uit hoor. Hebben we eindelijk rust op de afdeling, laat je ons gewoon anderhalf uur lezen met je boekwerken. Tjonge jonge, ben er moe van.
    Maar goed om te vernemen dat jullie je zo vermaken en dat je vooral ook zo lekker kunt eten daar.
    En zoals er al meer zeggen: ben benieuwd naar de foto's. Gewoon een middagje (of avond) voor uittrekken en lekker relaxed gaan uploaden. Duurt even, maar dan hebben wij ook wat!

Blijf vooral genieten van jullie reis.

• 23 Maart 2012 - 18:04

IRSI:

Lieve broer en schoonzus,

Mensen wat verwen je ons met je verhalen: zeer uitgebreid en informatief.
    Als je ooit ontslagen wordt bij de ING dan kun je zo aan de slag als correspondent irgendwo. Of anders als verhaaltjesverteller gebonden in een boekwerk. Moet lukken. Goed hoor!
    Je hebt een goed opmerkingsvermogen en kunt het heel goed verwoorden op schrift. Zeker op school goed opgelet tijdens de geschiedenislessen?
    We vinden het knap dat jullie daar rondtuffen op dat Cuba, zeker met die belabberde wegbewijzering. Ik zou daar helemaal geschift van worden en zeker niet relaxed zijn.
    Chapeau!!

Lieve mensen, geniet verder van jullie vakantie en take care.

Dikke tuut Sieb en Irma

• 23 Maart 2012 - 18:09

Desi:

Leuk om jullie verhaal te lezen en zo de reis een beetje mee te beleven.
    Fijn he, zo met zn tweetjes op vakantie?
    We wachten met spanning op je volgende verslag. Dikke kus van ons.

• 24 Maart 2012 - 11:03

Lien:

Wow wat een prachtige reisverhalen!
    Leuk om zo wat mee te beleven!
    Kijk uit naar de volgende avonturen, Liefs, Lien

• 24 Maart 2012 - 11:46

Iris:

stresskipjee :)

• 24 Maart 2012 - 20:25

Ria En Dirk L:

Wij genieten op afstand mee en kijken naar je volgende bericht.
    Voorzichtig he en goed uit kijken daar en ik bedoel niet naar mooie mannen of vrouwen.
    gr Ria En Dirk

• 26 Maart 2012 - 18:26

Klazien:

Hoi J & J

Mooie verhalen. Bedankt!! Natuurlijk zijn wij stinkend jaloers (om in krabbenlijken stijl te blijven) op jullie prachtige reis.

Hier is alles goed en zo te zien aan de overkant ook.

Groetjes,

Klazien