Gorgeous Gladewater - Reisverslag uit Gladewater, Verenigde Staten van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu Gorgeous Gladewater - Reisverslag uit Gladewater, Verenigde Staten van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

Gorgeous Gladewater

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

07 April 2013 | Verenigde Staten, Gladewater

Vrijdag zijn we zo tegen half 10 uit Vicksburg vertrokken. De temperatuur voelde wel wat aangenamer maar nog steeds erg dik bewolkt. Vicksburg ligt aan de Mississippi rivier. Er liggen 2 bruggen over die vreselijk brede rivier. Wij hebben aan eentje echter wel genoeg! :-)

Als we de rivier overgestoken zijn komen we aan in de staat Louisiana. Wat een vlakte hier! Het lijkt wel de noordoostpolder in de winter. Maar na een half uurjte rijden veranderd het landschap in Brabant. Bovendien zien we her en der wat blauwe luchten. Zouden we vandaag dan toch de zon te zien krijgen? Als we nog een half uurtje verder zijn is het landschap ontzettend mooi geworden. Groene heuvels met mooie bloeiende bossen. En bovendien wordt het steeds blauwer aan de hemel.

Na 2 uurtjes rijden maken we een tussenstop. We twijfelen of we de korte broek aan zullen doen of nog maar niet. Het lijkt vragen om moeilijkheden als we de korte broek aan doen dus we houden de lange aan. Op naar Gladewater.......Na een uurtje vallen James zijn oogjes dicht....niet zo erg want we hoeven alleen de interstate 20 maar te volgen en bovendien hebben we Mary nog.

Maar dan kruipt er vanuit het niets een lelijk klein beestje voor mij het raam op. Bah.....waar komt die nu vandaag? Of misschien moet ik me meer zorgen maken over waar hij naartoe gaat. Je zou denken, doodmeppen dat beest maar ik kan er net niet bij!! Als het monster halverwege het raam is stort hij naar beneden.....pfjieuw daar ben ik vanaf. Maar ik bedenk me dat ik dat monster misschien maar beter wel kan zien dan niet kan zien..........als ik het monster niet kan zien, dan weet ik ook niet waar hij naartoe gaat! Gelukkig zie ik hem even later weer bij het raam opklauteren en bijna op hetzelfde punt stort hij weer neer. Dit herhaalt zich nog een paar keer.........Als we aankomen neem ik me voor af te rekenen met dit monster. Hij zal 's nachtis in je bed kruipen zeg.

In Gladewater aangekomen wacht ons een aangename verrassing. De camping ligt er prachtig bij. We kijken uit op de golfbaan. En de zon hoog aan de hemel. Wat wil een mens nog meer. Nadat we op ons plekje staan nestelen we ons heerlijk met korte broeg in het zonnetje. HIer kunnen we wel van genieten! We besluiten om nog een nacht bij te boeken. Het lijkt slimmer om op zondag ipv zaterdag naar Dallas te gaan. Veel minder mensen en verkeer. Bovendien zou het zondag weer minder weer worden en dus prima reisweer.

Vanmorgen werden we wakker met de zon en hebben gezellig buiten kunnen ontbijten. Van diverse kanten horen we dat we echt een bezoekje moeten bregen aan het Kilmore Olie Museum. Kilmore is 10 km verderop en we besluiten de goede raad van iedereen op te volgen. Een beetje sceptisch toch wel want bij de Amerikanen is een museum al heel snel "Great" en "Fantastic"en een "You have to go there!" terwijl wij dan achteraf denken........wat dit het? Hierbij denk ik meteen aan onze krokidillentour door het oerwoud van Florida. Binnen 10 minuten waren we terug en hadden 4 schildpadden, 1 krokodil en een uil gezien. :-))

Bij binnenkomst worden we hartelijk welkom geheten door de vrijwilligers die ons van alles over de geschiedenist van olie willen vertellen, als we dat willen. We kijken eerst wel even rond.....Er staan 2 heel mooi gerestaureerde Ford auto's. De een is van 1929 en de ander van 1930. In 1930 werd de eerst olie gevonden in Kilmore. Later bleek Kilmore het grootste olieveld van Texas te zijn. Toen bekend werd dat in dit gebied olie was gevonden kwamen vele honderden mannen naar dit gebied om naar olie te zoeken.

De wegen waren er nog niet, huizen waren er veel te weinig, eten en drinken ook amper aanwezig en bovendien regende het veelvuldig in die periode. Auto's kwamen vast te zitten in de hoofdstraat van Kilmore. Over deze periode is veel beeldmateriaal bewaard gebleven Daarnaast zijn er vele gebruiksvoorwerpen opgesteld in dit museum. We beginnen met de hardware store. We kijken onze ogen uit. Alle oude potten en pannen, kleding, blikken, koffers etc staan in deze winkel. Prachtig!!

We worden gevraagd of we mee de lift in willen gaan. Deze lift voert ons door de diverse aardlagen heen naar de aardlaag van de olie.

Er zit in deze lift nog een ander stel. We raken aan de praat en nu blijkt dat de voruw van het stel is geboren in Harlingen Texas! Als we haar vertellen dat wij uit Harlingen Holland komen komt ze niet meer bij! AMAZING!! We kletsen wat en dalen samen af de aarde in.

Het zal wel een blonde gedachte van mij zijn maar ik dacht altijd dat de olie in een soort van ondergronds meer zat en dat ze een pijp naar dat meer brachten en zo de olie eruit haalden. Helemaal fout!! De lift zakt naar een aardlaag en daar laten ze ons zien wat er gebeurd. We zakken weer een niveau en weer wordt er verteld wat daar gebeurd. Dit zou niks voor mijn zwager Douwe zijn bedenk ik me voor we nog verder de aarde in worden gebracht. Tot we uiteindelijk bij een donkere aardlaag aankomen. En daar zit de olie!! Helemaal geen meer! Het zit tussen de modder en wat nogal meer in! En het wordt er als het ware utigezogen. en komt dan met een mega kracht omhoog! Erg boeiend om te zien.

De meneer van het museum is helemaal enthousiast en verteld allerlei leuke verhalen over hoe het leven hier vroeger was. Hij start voor beide Harlinger families de film wel op. We komen in een bioscoop die eruit ziet als in de dertiger jaren. Van die periode is nogredelijk veel beeldmateriaal. De film van 20 minuten geeft een erg goed beeld van die tijd. Aan het eind van de film waan je je naast een oliepomp. Zelfs de stoelen beginnen te trillen. Als de olie uit de aarde komt schijnt dat zoveel kracht te geven dat alles in de omgeving trilt. Bovendien maakt het redelijk vele herrie. In de jaren 30 hadden ze nog geen oordopjes en stopten ze modder in hun oren tegen het lawaai. Hoe creatief!!

Na de film lopen we weer terug door het werkelijk prachtig opgezette museum. Er is een smederij, een bankgebouw, een barbershop, een cafe en een drukkerij. In al deze ruimten staan veel originele gebruiksvoorwerpen. Wat een leuk museum was dit!

Ondertussen beginnen onze magen te knorren en gaan we naar de plaatstelijk beroemde burger bakker. En wie lopen we daar tegen het lijf? Onze Texaanse Harlingers. We raken uiteraard weer aan de praat en tegen de tijd dat we afscheid nemen zijn we "best friends". :-)

Binnen bestellen we een heerlijke burger met een salade. Er komen zeker niet zo erg veel toeristen want de mensen beginnen gezellig met ons te kletsen.....So, you are from Holland! Zo leuk al die aardige mensen.

Al met al een heerlijke dag in het voor ons onbekende Gladewater en Kilmore. Het is nu bijne 18.00 uur hier en nog steeds heerlijk warm. We genieten nog lekker ff van de zon.

• 07 April 2013 - 04:37

Sietske:

Wat een leuk verslag,zeg.Prettige reis morgen maar Dallas!Doeiii en be safe!!

• 07 April 2013 - 09:48

IRSI:

Lieve mensen, wat een mooi verhaal wederom. Zo zie je maar dat je toch ook nog op plaatsen kunt belanden, die je eigenlijk niet gepland had. Natuurlijk kan het tegenvallen, maar dit hebben jullie weer mooi in de pocket.
    Geweldig zoals je het allemaal beschreven hebt. En met de foto's erbij maken we het hier ook allemaal een beetje "echter" mee. Dank daarvoor.
    Heb ook een bericht van Sacha gehad (nadat ik haar gevraagd had of J&J de foto's al gezien hadden) dat ze morgen (zal dan vandaag zijn) naar hen toegaat. Ben benieuwd of ze me nog iets van hun reactie laat weten.
    Op naar de volgende bestemming. Veilige kilometers en heel veel plezier op jullie verdere reis.
    Kus Sieb en Irma

• 07 April 2013 - 16:11

Anita Veen:

Hallo Janny en James.
    Wat een geweldige reis maken jullie zeg.
    En wat leuk dat wij daar allemaal een klein beetje van mee mogen genieten.
    Heel leuk om dit alles te lezen en de foto's te bekijken.
    Heb nog geweldige dagen daar in de States.

Groet Anita.

• 09 April 2013 - 21:19

Feija :

Lieve Janny en James,
    Dat was weer een mooi verslag en ja het voelt een beetje wanneer je dat leest alsof je het allemaal zelf beleeft!Weer geweldig gedaan Janny!!! Chapeau !!!!! Nog veel plezier en vele veilige kilometers.
    Liefs Feija

• 11 April 2013 - 08:12

Marleen:

Dat is nou een droom van Jack en z'n band: ooit eens naar harlingen Texas te gaan. En het liefst daar te spelen natuurlijk. En nu ontmoeten jullie een stel daar vandaan, wat kan het leven toch grappig zijn he! En wat ben jij toch een heerlijke schrijfster! Zo leuk om te lezen allemaal! xxx