Een tropische verrassing - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu Een tropische verrassing - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

Een tropische verrassing

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

20 Maart 2015 | Vietnam, Nha Trang

Woensdag was alweer onze laatste dag in het gezellige Hoi An. 's morgens hebben we de fiets gepakt en zijn we naar de plaatselijke markt gegaan. We vinden die markten nog steeds erg leuk om te zien. Al die kleurige groenten, de prachtige mensen die er lopen en de levendigheid. Tegenover de groente, vlees en vismarkt was een soort overdekte hal waarin mensen 2 vierkante meter konden huren. Iedere huurder probeert zoveel mogelijk verpakt eten in die vierkante meter te stoppen zodat het allemaal propvol staat met verschillende soorten rijst, noodles en bonen. Nog vele soorten kruiten en potjes en sausjes. Maar iedere huurder verkoopt precies hetzelfde, wonderlijk hoe dat hier werkt. Je zou denken, ik ga wat verkopen wat een ander nog niet heeft.

Omdat het 's middags zo ontzettend warm is gaan we ff zwemmen in de pool van het hotel en daarna doen we een heerlijk tukje. Zo tegen half zes lopen we het stadje weer in om wat te gaan eten. We lopen nu al drie dagen langs een dame die op straat saté aan het bakken is en het ziet er zo heerlijk uit. Maar voordat we gingen zijn we al alle kanten gewaarschuwd......eet niet op straat want daar kun je zo ziek van worden! We hebben echter diverse "westerlingen" hier ook zo heerlijk zitten eten dus we wagen het erop! We gaan zitten op dat rode plastic krukje van amper 20 cm hoog en bestellen een portie saté. In tegenstelling tot in Nederland krijgen we geen drie stokjes maar wel een stuk of 20! hahaha dit gaat goed. Daarnaast wordt er nog een mega bak salade (gewone sla, andere sla, koriander, mint etc) bijgeleverd. Verder nog een soort ondoorschijnend plastic en een soort dikke pannenkoek van rijstmeel ofzo. We kijken es om ons heen hoe we dit moeten aanpakken want we hebben geen idee! De dame ziet ons gestuntel en komt ons helpen. Eerst het ondoorschijnende plastic. daarop de rijstmeel pannenkoek, hierop wat vlees en vervolgens wat sla erbij. De hele handel in elkaar rollen als een soort loempia...dippen in een heerlijke saus en smikkelen maar!

We deden het kennelijk nog niet goed want op enig moment kregen we van een Vietnamees gezin wat naast ons was komen zitten een loempia aangeboden .........zoals deze "loempia" gemaakt was, zo zouden we het moeten eten. We hadden een soort van handen en voeten conversatie wat het geheel allemaal erg leuk maakte. Of het nu komt omdat we er al zolang omheen gelopen waren dat zullen we niet weten maar het eten was zoooo vreselijk lekker. De eventuele buikpijn nemen we op de koop toe. We hebben overigens nergens last van gehad!

We gaan verder naar het restaurant van de dag ervoor en scoren nog een overheerlijke Wonton met kip. Daarna lopen we terug naar het hotel en pakken onze koffers. Vier uur gaat de wekker voor ons vertrek naar Nha Trang.

Om vijf uur staat de taxi voor om ons naar het vliegveld van Da Nang te brengen waar onze vlucht om half acht vertrekt. We landen om kwart voor negen in Na Trang en nog voor negen uur lopen we met onze koffer naar buiten. Tempo is alles hier! Onze chauffeur staat alweer klaar met het bordje Mr Edward en Janke. het blijft leuk!

We stappen in een redelijke bus dus we denken dat we nog wat mensen moeten oppikken maar we krijgen een fles water en we gaan op pad! Niks mis mee. We hebben nog een flinke rit voor de boeg om bij ons eiland aan te komen. Bijna drie uur rijden. We rijden door een wisselend landschap van een soort van duinlandschap en groene bergen naar het noorden. Sommige delen van de weg zijn erg goed maar er zitten ook bar slechte stukken tussen. Als we zo tegen twaalven op plaats van bestemming aankomen zijn we erg blij want we waren wel klaar met die auto. De boot om ons naar het eiland te brengen ligt al klaar en op het water is het heerlijk. Na 10 minuten varen komen we bij het Palmeneiland (wat hier de naam Whale Island heeft) aan.

We krijgen een leuk hutje wat opgetrokken is uit bamboe toegewezen. Een prachtig uitzicht op zee. Hier houden wij het wel een paar dagen uit!
Eerst een heerlijke lunch en daarna snel naar ons huisje waar we als een blok in slaap vallen in een mega groot bed met een klamboe eromheen en een heerlijke ventilator erboven.

Vandaag heerlijk genoten van de zon, een boek, niks doen en het eten. We krijgen een vast soort menu steeds voorgeschoteld. Vanavond stond DUCK op het menu. Ik heb werkelijk waar nog nooit DUCK gegeten dus weer een nieuwe ervaring. Eerst maar es de heerlijke toastjes met zalm, de garnalen sate (de garnalen waren om een soort dikke satestok gemaakt van suikerriet gewikkeld) en bamboesoep met ballen. Daarna de DUCK. Het vlees smaakte best heel lekker maar er zaten hele dikke vetranden om (geen idee of dit hoort of niet maar wij vinden vetjes zo vreselijk dus die heb ik er eerst afgeplukt :-) ) Als toetje een heerlijke chocolade mousse.

Morgen kunnen wij prima nog zo'n dag aan want het is hier heerlijk aan het strandje, het water en onder de ventilator!

Zondag vertrekken we naar Saigon of Ho Chi Min City zoals het tegenwoordig heet.

See you in Saigon!!

• 20 Maart 2015 - 19:31

Wiep:

MMMM al dat lekkere eten is alleen al de reis waard lijkt me ,als ik het wel heb was er jaren geleden een kleine Janke in oldeberkoop die juist dol was op de vellen en bellen aan het vlees en even een lik met de finger door de margerine ook zooo lekker vond?,maar mischien heb ik het mis en was het broerlief.
    leuk in ieder geval om te lezen hoe of jullie genieten.Lieve mensen wij genieten van de mooie verslagen van deze prachtige reis.Kuskus.

• 20 Maart 2015 - 19:35

Sietske:

Niet slecht daar op Whale Eiland te zijn!Prachtig!
    De foto's zijn ook zo mooi!Een prachtig land!
    R&R voor J&J ::))

• 20 Maart 2015 - 19:39

De Boerselaere:

Zo herkenbaar van dat eten van die sateetjes op straat. Je waagt je er eerst toch nog maar even niet aan, maar als je je er eenmaal aan overgegeven hebt kan je er met pijn en moeite van afblijven. Vooral ook omdat ze zo "vreselijk" duur zijn. Te idioot gewoon. Het water loopt mij nu alweer in de mond. Jammie jammie.

Wil zo wel die kant op gaan om er ook rond te gaan trekken. Maar dat gaat ongetwijfeld ooit nog eens gebeuren. We hebben eerst nog effe wat andere plannen in het oosten van dit aardbolletje.

Blijf ervan genieten, maar dat gaat vast wel lukken.

Groetjes,
    Je rooie collega.

• 21 Maart 2015 - 00:52

Sitie:

Net als in de Twilight serie: een eigen "love" eiland! Geniet lekker y'all!

• 21 Maart 2015 - 08:15

Janny Grotenboer:

@tante Wiep
    Wat vertel je nu toch allemaal over mij :-) Dat van die vellen en bellen was vast mijn broer. Maar dat van die margarine zou zo maar kunnen! Vind het nog heerlijk om een vers wit bolletje dik met boter en dik met pindakaas..hahahaha Leuk te horen dat jullie genieten van de reisverslagen. Nog een week en dan zit het er alweer op! Maar wel een leuke week nog denken wij......Mekong Delta, Chu chi tunnels.

@Rooie
    Vietnam is echt prachtig om naartoe te gaan. En Riksja travel heet alles super geregeld!! Echt een aanrader als je nog es wat wilt. En dat eten op straat..........echt, zo goddelijk lekker! Maar daar weten jullie alles van! Wat een geluk dat ik sinds kort gamba's eet want die krijgen we hier dagelijks in meerdere gerechten. Voordeel van dit eiland is dat het menu vast staat en je dus andere dingen krijg die je misschien zelf zou kiezen. Maar we eten zo lekker!

• 21 Maart 2015 - 11:45

Irma:

Meid meid, wat weer een verschrikkelijk mooi verhaal en wat hebben jullie het toch ontzettend goed geregeld, dus naar jullie zin. Ik krijg er zowaar de reiskriebels van. En wat goed te lezen dat het eten ook zo subliem is. Heerlijk om dit zo allemaal mee te beleven.
    Nog één week te gaan maar wat zullen jullie hier na jullie vakantie nog heerlijk van nagenieten. Dank tot dusver voor het delen in jullie vakantie belevenissen. Heb het goed. Kus

Verslag uit: Vietnam, Nha Trang

Từ Bắc vào Nam đẹp Việt Nam

Van Noord naar Zuid door het prachtige Vietnam

Deze week ben ik een paar dagen vrij en dat komt goed uit want op 1 maart gaan James en ik weer een mooie reis maken. Dus de visa regelen, afspraak maken voor inentingen en zo zijn er nog wat meer dingen te doen. Maar wat hebben we ongelooflijk veel zin in deze reis die ons van noord naar zuid Vietnam gaat brengen.

We starten in het noorden in Hanoi, vandaar gaan we fietsen door de velden van Binh Sinh. We vervolgen onze reis met een trip naar het hoge noorden waar we een paar dagen in Sapa zijn. De natuur schijnt er prachtig te zijn, dus de wandelschoenen mee en we zullen het zien.

Een bezoek aan Halong Bay mag in het noorden niet ontbreken. Het is de bedoeling dat we daarna naar de Keizerstad Hue vliegen Dit is ongeveer in het midden van Vietnam. Daarna reizen we per trein door naar Hoi An om een mooie jurk te laten maken. Omdat het vakantie is vliegen we vervolgens door naar een tropische eiland om een paar dagen heerlijk te relaxen.

Als laatst vliegen we door naar Ho Chi Min City. We sluiten onze reis af met een paar dagen in de Mekong Delta. We zijn ontzettend benieuwd naar dit prachtige land.

Als jullie het leuk vinden om ons te volgen dan hoef je niets te doen, vind je het niet leuk om ons te volgen, dan kun je je uitschrijven en krijg je geen meldingen meer.

Groetjes
James en Janny