Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

Sapa

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

06 Maart 2015 | Vietnam, Sa Pá

Na weer een overheerlijke Vietnamese maaltijd gaan we zo half acht naar het treinstation. Er stappen nog een man of 12 in. Een internationaal gezelschap van Dutchies, Aussies, Gernamies and English. De gids brengt ons naar de trein waar we een vierpersoons coupe hebben. Het wordt onze eerst ervaring in een nachttrein. Ik had mijn ponnetje wel thuis kunnen laten bleek achteraf :-). We krijgen gezelschap van een Vietnamees die zijn tas op het bed zet en gelijk weer vertrekt. We zien heb zo tegen half 11 pas weer als we gaan slapen. De andere slaper is een aardige man uit Parijs die zijn dochter in HCMC heeft bezocht. De bedden zijn eigenlijk best oke. We slapen niet al te best maar volgens mij kon het ook stukken beroerder. Zo tegen half zeven komen we aan bij Lao Cai, tegen de Chinese grens aan. Vanaf is het station is het nog een uur in de bus naar Sapa.

Als we bij ons hotel aankomen nuttigen we eerst een ontbijt en gaan we op pad. Het is nog wel mistig maar toch kiezen James en ik voor de korte broek met T shirt. Behalve eenAussie denkt iedereen dat we gek zijn. Maar deze keer even niet, we zijn net onderweg en daar komt de zon door! Wat zijn we blij met onze korte broek!!

De bus brengt ons net buiten het dorp Sapa. We lopen door prachtige terrrasgebieden. Allerlei gewassen groeien op deze terrassen, niet allen rijst maar ook kool en artisjokken. Her en der een veldje koolzaad. Het is nog niet supergroen maar als het zover is willen wij daar niet zijn omdat het dan te heet en te vochtig is. We dalen af langs een klein paadje, gezelschap krijgend va een stuk of 6 dames die ons wat willen verkopen. Deze dames wonen in een bergdorp waar wij naartoe lopen.

Het wordt een tocht van ongeveer 14 kilometer door een prachtig gebied. We zien allerlei soorten beesten rondlopen. Van buffels tot kippen en varkens en alles wat daar tussen zit. Erg grappig om ze zo in alle vrijheid rond te zien lopen. Het wordt al lekker warm maar we genieten zo om daar rond te lopen dat we de warmte vergeten.

De huisjes onderweg zien er allemaal heel sober uit en ook de mensen onderweg lijken uit een ander tijdperk te komen. Totdat ze hun I Phone 6 uit de zak halen! hahahahaha want die hebben ze allemaal. Het verstoort MIJN romantiek!!

Na 3 uren lopen komen we bij de Homestay aan. Een gezin neemt ons op in hun huis en maakt een overheerlijke lunch voor ons. De hele tafel staat vol met voedsel. Heerlijke kleefrijst met noten, Lekkere kip en iets minder lekker varkensvlees (tot ergernis van mijn vader heb ik nooit vetjes leren eten en die zitten veeeel aan dit vlees) lekkere groente, heerlijke loempia's en als dessert lekkere meloen.

Hier hebben we de hele toch voor gemaakt en het was het absoluut waard. Na het eten bestormen de dames ons want we moeten wel wat kopen. Vier hijgende dames in mijn nek! De dames stallen hun waar uit en ik koop een leuk tasje van een van de dames. En zelfs het onderhandelen lukt! WOW ik wordt nog es goed hierin!

Daarna is iedereen blij en gaan de kinderen in kleding klaar staan voor de foto's! Hoe spontaan wil je het hebben! Ik vind het eigenlijk wel een oke oplossing. Iedereen blij!

Op naar het hotel! We willen nu eigenlijk wel heel graag douchen en op bed liggen. Bij het hotel aangekomen blijkt dat er gedoe is met onze kamer. Na een half uurtje wachten is alles geregeld en kunnen we naar onze kamer. En wat een kamer! Misschien is beter te zeggen, wat een bed, zo ontzettend breed. Als ik mij helemaal uitstrek dan raakt het puntje van mijn tenen de ene kant van het bed en de toppen van mijn vingers NET de andere kant van het bed. Dat wordt verstoppertje spelen vannacht!

Lekker slapen!!
Janny

• 06 Maart 2015 - 14:51

Sietske:

Wat weer een bijzonder verhaal,Janny!
    Heerlijk wandelen en wat niet een betere manier om het land te zien!!
    Veel plezier in Sapa!

• 06 Maart 2015 - 17:02

Sandra:

Lieve Janny en James,

Prachtig om allemaal te lezen wat jullie beleven heerlijk om zo je dag te beginnen.
    Geniet van jullie fantastische reis en al ervaringen.

• 06 Maart 2015 - 17:50

Ria En Dirk:

Wat een belevenis wij genieten via de tabled gr

• 07 Maart 2015 - 05:55

Jan En Wiep:

Zo dit is echt genieten lieve mensen en heerlijk dat je het allemaal voor ons zo goed verwoord we genieten volop mee en kijken alweer uit naar het volgende verslag.Dikke tut.

• 07 Maart 2015 - 10:22

Irma:

Meissie, je bent maar druk met al je verslagen. Zo kort op elkaar verslag doen, knap hoor. Maar ja de avonden zijn kort dus die tijd kun je natuurlijk mooi besteden aan je verhalen, maar dan nog. Plichtsgetrouw hoor, chapeau!
    En waarom geen ponnetje, gun een ander toch ook wat Janny :-)
    Voor jou is een bed natuurlijk al gauw veel te groot met jouw lengte whahaha.
    Heb het nog goed de komende weken.
    Wij krijgen morgen Peter en Hester op bezoek die hun wintersportspullen komen ophalen. Het belooft een mooie dag te worden, dus heerlijk genieten. Eerst maar eens koffiedrinken, daarna laten wij hen Harderwijk zien, gaan zeker een terrasje pakken en dan nog even naar de boot. Alhoewel deze nog op de bok staat kunnen wij gebruik maken van een ladder zodat ze toch ook nog even de binnenkant van de boot kunnen bekijken. Daarna naar huis en genieten van ons eigen terras met de nodige wijntjes en lekkernijen.
    Aan het eind van de middag komen Martijn, Almar, Hayden en Léon aanschuiven en gaan we genieten van een heerlijke Indische maaltijd.
    Selamat makan en voor jullie selamat jalan
    :-* :-*

• 08 Maart 2015 - 16:17

Sitie:

Weer een leuk verslag van een leuke dag. Zo'n vakantie met veel wandelen lijkt mij toch ook wel errug geweldig! Enneh janny, zo kort was die broek van jou nou ook weer niet! :)

Verslag uit: Vietnam, Sa Pá

Từ Bắc vào Nam đẹp Việt Nam

Van Noord naar Zuid door het prachtige Vietnam

Deze week ben ik een paar dagen vrij en dat komt goed uit want op 1 maart gaan James en ik weer een mooie reis maken. Dus de visa regelen, afspraak maken voor inentingen en zo zijn er nog wat meer dingen te doen. Maar wat hebben we ongelooflijk veel zin in deze reis die ons van noord naar zuid Vietnam gaat brengen.

We starten in het noorden in Hanoi, vandaar gaan we fietsen door de velden van Binh Sinh. We vervolgen onze reis met een trip naar het hoge noorden waar we een paar dagen in Sapa zijn. De natuur schijnt er prachtig te zijn, dus de wandelschoenen mee en we zullen het zien.

Een bezoek aan Halong Bay mag in het noorden niet ontbreken. Het is de bedoeling dat we daarna naar de Keizerstad Hue vliegen Dit is ongeveer in het midden van Vietnam. Daarna reizen we per trein door naar Hoi An om een mooie jurk te laten maken. Omdat het vakantie is vliegen we vervolgens door naar een tropische eiland om een paar dagen heerlijk te relaxen.

Als laatst vliegen we door naar Ho Chi Min City. We sluiten onze reis af met een paar dagen in de Mekong Delta. We zijn ontzettend benieuwd naar dit prachtige land.

Als jullie het leuk vinden om ons te volgen dan hoef je niets te doen, vind je het niet leuk om ons te volgen, dan kun je je uitschrijven en krijg je geen meldingen meer.

Groetjes
James en Janny