Van krentebol met kaas naar Vietnamese slakken - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu Van krentebol met kaas naar Vietnamese slakken - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

Van krentebol met kaas naar Vietnamese slakken

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

02 Maart 2015 | Vietnam, Hanoi

Gooooooooooooooooodmorning Vietnam!! Zaterdag kreek ik nog een leuk filmpje van mijn rode college, de trouwe lezers onder ons zullen hem inmiddels wel kennen. Dit filmpje ging over de film van Robbie Williams, goooodmorning Vietnam. Zo voelde ik me wel zondagmorgen. We hadden zoveel zin om dit mooie land te gaan ontdekken. Cathay Pacific had maar bedacht dat we eerst mochten uitslapen. Kwart voor 1 's middags zouden we vliegen. Dat betekent niet dat we heeel lang kunnen uitslapen want ik wil graag op tijd zijn. Altijd handig als je een vlucht moet halen :-). Zo rond half tien waren we bij Iris in Landsmeer die ons vervolgens keurig bij de vertrekhal heeft uitgezwaaid. Zij vier weken een auto en wij geen parkeergeld. We lijken we Hollanders!!

Na het inchecken nemen we nog een heerlijke kop koffie en lopen vervolgens naar de gate. Cathay Pacific, ik weet amper hoe ik het moet uitspreken maar als ze zorgen dat ze die plain weer veilig aan de grond zetten maakt het mij niet uit! Als we ons zettelen komt er een hele gezellige Rotterdamse dame naast ons zitten. Daar gaan we het wel 11 uren mee volhouden schat ik zo in. Ze is met haar man, zoon en schoondochter op weg naar Nieuw Zeeland. Haar dochter was daar op reis maar is daar verliefd geworden en gebleven. De schrik slaat mij natuurlijk al om het hart. Gelukkig zit Iris nu nog in Amsterdam :-)

Na precies 11 uren en een meer dan goede verzorging (we hebben nog nooit zo lekker gegeten in een vliegtuig! Maar ook snacks, noodlessoep en drinken, niets was de dames te veel) Landen we in Hong Kong. Op zoek naar de aansluitende vlucht naar Hanoi. Maar dat viel ons nog niet mee! Eerst moeten we met de trein naar een andere terminal. En die Chinese tekens, wij begrijpen er geen ruk vak. Tuurlijk staat het ook in het Engels maar dan is het zo snel weer van het scherm :-). Uiteindelijk trein gevonden en we belanden in een soort warenhuis met roltrappen in de midden. Alleen die roltrappen gaan steeds over 2 etages ipv naar elke etage. En ja hoor, wij moeten natuurlijk naar zo'n tussenetage, althans daar staan de borden met GATE 505!! Maar hoe komen we daar!! Gewone trappen, niet te vinden....we worden een beetje van hot naar her verwezen maar uiteindelijk hebben we het juiste manneke te pakken die ons verteld hoe het zit. Eerst een security check en dan door naar de gate! Dachten we........eerst nog ff met de shuttlebus!! Zo vliegen we door onze overstaptijd heen en vliegen daarna in anderhalf uur direct door naar Hanoi.

Daar aangekomen begint het volgende theaterstuk, laat ik het zo maar noemen. Voor Vietnam moet je een visa hebben. Je vraag in Nederland de toestemming aan en je krijgt dan in ruil daarvoor in Vietnam je visum. Maar ja, moeders moest eerst plassen, vervolgens in de verkeerde rij.... dus stonden we helemaal achteraan bij de aanvraag. Konden we op ons dooie gemakt zien hoe die Vietnamezen dat doen. Er is een soort van Helga uit Allo Allo die grootse verwarring zaait door iedereen van links naar rechts te sturen en daarna doorleuk te zeggen : I don't know! Uiteindelijk zijn we de allerlaatsten die een visum krijgen, iemand moet het zijn. Bij de bagageband liggen er nog heel zielig een rode en een blauwe koffer op ons te wachten.

Snel door de douane en gelukkig staat daar onze taxichauffeur die ons naar het Hotel in Hanoi brengt met het bordje omhoog voor Bouwhuis en Grotenboer, stiekum toch wel erg leuk om dat te zien!. Daar krijgen we eerst een heerlijk kopje thee!! Ze maken ons blij me te zeggen dat we wel veel eerder in de hotelkamer mogen. Dat maakt me heeel er blij want ik heb het idee dat ik aan alle kanten plak en doe bijna een moord voor een douche. Daarna doen we heerlijk een lekkere tuk.

Om vier uut staat de gids voor de deur die ons mee neemt door de straten van Hanoi. Vlakbij ons hotel stoppen voor slakken!! Een lekkernij in Hanoi maar ik vind het maar niks. Maar goed, we settelen ons aan een mini tafel met mini stoeltjes ...van die plastieken in vreselijke kleuren :-) maar waar je ook kijkt....ze staan overal! Vlak langs de straat waar weet ik hoeveel scooters langsrijden. Het is gewoon zo overweldigend om daar zo plots te zitten. Onze gids heet Nam en Nam besteld Snails met een heerlijk Vietnamees sausje. En eerlijk is eerlijk. het sausje is verrukkelijk en de ambiance geweldig.

We lopen verder en zien van alles..stokbroodjes door de Frande periode in Vietnam, Temels, bloemen, allemaal eten op straat...we kijken ons de ogen uit. En dan komen we bij de straat die we moeten oversteken...het blijft dooodeng om je zo voor een scooter te werpen (zo voelt het). Maar Nam zegt dat we heeel rustig door moeten lopen en de scooters ons wel ontwijken. Dapper ga ik maar achter hem staan maar ik heb er een hard hoofd in...en daar gaan we..heel rustig in eenzelfde tempo....en de scooters zien ons gelukkig en gaan links en rechts om ons heen.....pffffff een BORREL!!

We lopen verder en ik verbaas me over de enorme bossen (echt bossen) met electriciteitsdraden die aan elkaar geknoopt zijn en als een dikke bos om een paal hangen. Wat een waanzin! Op naar de tweede tent waar we ons weer tussen de Vietnamezen nestelen op een mini stoeltje aan een mini tafeltje. Hier eten we een soort van loempias maar weer een goddelijke saus en heerlijke sla van allerlei verse soorten blad. We waren voor deze maaltijd slechts E 2,50 kwijt...en niks per persoon, gewoon met zijn drieen.

We slenteren nog wat verder en zo plots zijn we weer bij het hotel. Ik was completely lost! Gelukkig weet Nam de weg. Nam gaat morgen ook met ons mee naar Ninh Binh.....daar gaan we woensdag een fietstocht doen en komen dan met bootjes terug. Ik hou jullie op de hoogte.

Tot zover het begin van onze reis. We gaan nu lekker slapen! We lopen in tijd nu zes uren op jullie voor dus wij mogen bijna naar bed!

Groet,
Janny

• 02 Maart 2015 - 15:12

Sietske:

Hahahaaaa,daar zijn de wereld reizigers weer!Wat heb ik deze verslagen gemist!!!
    Wat fijn,dat de reis zo voorspoedig is gegaan en wat zal dat een wonderlijke ervaring zijn geweest;het ene moment worden jullie uitgezwaaid op Schiphol en dan sta je plots zomaar in de straten van Hanoi!!An outer body experience,lijkt het wel!!!
    Wens jullie heel veel plezier en wees voorzichtig en pas op die honderden scooters,die links en rechts om je heen vliegen,Janny!!

• 02 Maart 2015 - 16:19

Jeanette:

Wat een geweldig begin Janny en James. Hele fijne vakantie.

• 02 Maart 2015 - 16:52

Greetje:

Wat weer leuk om jullie nieuwe avontuur te volgen, je schrijft erg goed!
    Heel veel plezier samen!
    Groetjes, Greetje.

• 02 Maart 2015 - 17:08

Wijtze:

Eindelijk in Vietnam Janny, en druk daar he, die scootertjes die om je heen vliegen ben je over een paar dagen aan gewend en dan loop je daar net zo makkelijk als de nieuwstad in Lw. Als ik dit lees wil ik er zo weer heen zo mooi vonden we het vorig jaar en ontzettend heerlijk eten. Straks ook zelf nog op die scooters zeker. heel veel plezier daar en we zullen jullie zeker volgen, erg leuk en mooi geschreven
    Groeten
    Wijtze en Muoi

• 02 Maart 2015 - 20:13

Anita:

Jemig. Ik had niet in de gaten dat het al zo ver was. Dat jullie nu helemaal daar "gindert" zitten.
    Wat gaaf!!!
    Ik ga jullie weer volgen.
    Heel erg veel genieten!!!

Groet Anita.

• 02 Maart 2015 - 20:55

Wiep:

Geweldig als ik dit zo allemaal lees.dit is in iedergeval een goed begin.
    Ben nu alweer benieuwd naar het volgende verslag.
    Zo genieten wij met jullie mee.
    kuskus Jan en Wiep.

• 02 Maart 2015 - 21:00

Desi:

Hey luitjes, fijn dat jullie goed en wel zijn aangekomen. Het weer is daar zo te zien in ieder geval een stuk beter dan hier. Geniet van het lekkere eten

• 02 Maart 2015 - 22:09

Irma:

Gooooooooodevening J&J. Goed te lezen dat alles naar wens is en dat het eten daar zo lekker is. Tja dat Chinees hè, dat vonden Martijn en Almar ook heel lastig. Je kunt idd niets ontcijferen, geen naambordjes van plaatsen, geen straatnamen, noppes. Heel vervelend. Dag 1 zit er al weer op en ik ga je de komende 27 dagen vol nieuwsgierigheid volgen. Een hele veilige vakantie en take care. Kus voor jullie beiden.

• 03 Maart 2015 - 09:45

Boerselaere:

Oei, oei, oei, dat overheerlijke eten daar in het oosten voor de prijs van, ja van niks eigenlijk. Heerlijk heerlijk heerlijk. Geniet ervan, maar denk erom: goed uitkijken als je moet oversteken.
    Ook leuk: huur zelf een scooter. Weet je helemaal niet meer wat je overkomt.

Later...
    Peter (Red Devil)

• 03 Maart 2015 - 09:46

Boerselaere:

Ook leuk: huur zelf een scooter. Weet je helemaal niet meer wat je overkomt.

Later...
    Peter (Red Devil)

• 03 Maart 2015 - 23:26

Feija:

Hoi Janny & James, wat weer een leuk verhaal om te lezen

• 04 Maart 2015 - 03:12

Sitie:

Oh Janny! Zo leuk! Ik had ook niet in de gaten dat jullie al onderweg waren. Superleuk Geschreven! Ik verheug me op volgende berichten! Love to see you in NL again this summer!

• 04 Maart 2015 - 15:05

Iris:

haha maar Iris blijft niet lang in Amsterdam, zodra de kans er is .. ;)
    Geniet er van oudjes!

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Từ Bắc vào Nam đẹp Việt Nam

Van Noord naar Zuid door het prachtige Vietnam

Deze week ben ik een paar dagen vrij en dat komt goed uit want op 1 maart gaan James en ik weer een mooie reis maken. Dus de visa regelen, afspraak maken voor inentingen en zo zijn er nog wat meer dingen te doen. Maar wat hebben we ongelooflijk veel zin in deze reis die ons van noord naar zuid Vietnam gaat brengen.

We starten in het noorden in Hanoi, vandaar gaan we fietsen door de velden van Binh Sinh. We vervolgen onze reis met een trip naar het hoge noorden waar we een paar dagen in Sapa zijn. De natuur schijnt er prachtig te zijn, dus de wandelschoenen mee en we zullen het zien.

Een bezoek aan Halong Bay mag in het noorden niet ontbreken. Het is de bedoeling dat we daarna naar de Keizerstad Hue vliegen Dit is ongeveer in het midden van Vietnam. Daarna reizen we per trein door naar Hoi An om een mooie jurk te laten maken. Omdat het vakantie is vliegen we vervolgens door naar een tropische eiland om een paar dagen heerlijk te relaxen.

Als laatst vliegen we door naar Ho Chi Min City. We sluiten onze reis af met een paar dagen in de Mekong Delta. We zijn ontzettend benieuwd naar dit prachtige land.

Als jullie het leuk vinden om ons te volgen dan hoef je niets te doen, vind je het niet leuk om ons te volgen, dan kun je je uitschrijven en krijg je geen meldingen meer.

Groetjes
James en Janny