Wereld van verschil - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu Wereld van verschil - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

Wereld van verschil

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

04 Maart 2015 | Vietnam, Hanoi

Dinsdagmorgen schrikken we om kwart over negen wakker. Althans ik, want James is nog in dromenland. We zijn nog niet aan de nieuwe tijden gewend merk ik wel. Vannacht wakker gelegen en toen het tijd werd om op te staan in diepe rust. Na een snelle douche begeven we ons naar de ontbijtzaal. Er staat heerlijk vers fruit voor ons klaar. Daarnaast diverse soorten brood waaronder croissantjes. Naast Croissantjes vind je hier op straat ook stokbroden. Een overblijfsel uit de Franse overheersing (jaren geleden). Daarnaast kunnen we nog kiezen uit diverse soorten eieren of pancakes! Nou, ik hoef niet lang na de denken. Pancakes it is! In al mijn enthousiasme verwar ik maple syrup met pineapples. Geen idee waarom maar ik haal ze vaker door elkaar......dus mijn verwachting is een lekkere zoete pancake......toch jammer! :-)

Na het ontbijt maken we onze rugtassen klaar voor vertrek van 1 nacht naar de omgeving van Ninh Binh. De koffers laten we achter in het hotel en gaan met een schone onderbroek en tandenborstel op pad. We worden pas om 2 uur opgehaald en dus hebben we nog mooi de tijd om samen Hanoi te ontdekken. Het is echt zo'n gekkenwerk in het oude gedeelte van Hanoi maar we doen net of we er al weken rondlopen en stappen vol zelfvertrouwen de drukke straten over. En toch wel ietwat trots dat we nog leven bereiken we de overkant.

We lopen naar het Hoan Kiem meer, een groot meer met een leuk park eromheen in het centrum van Hanoi. We bezoeken daar de Ngoc Son tempel. Erg indrukwekkend om te zien hoe de Vietnamezen daar hun offers brengen en hun gebeden doen. Overal staat wierook dus er hangt ook nog een bijzonder lucht. In een winkeltje daar vind James nog een collectie met oude Vietnamese munten. Zijn dag kan niet meer stuk!

We lopen heel relaxed het meer rond, brengen een bezoek aan de beeltenis van de derde koning en stoppen uiteindelijk bij een leuk restaurant aan de oevers van het meer. Ondanks dat de Vietnamezen het koud vinden hebben wij het smoorheet! Het is ongeveer 22 graden en dat vinden we warm zat! De lunch is echt super! James heeft gebakken rijst met groeten en Gamba's en ik ga voor een soort van opgerold rundvlees met in het midden een wortel en een boontje met wat kaas (denk ik). Daarnaast mijn favoriete drank.....verse Lemon juice. Zo errug lekker. Voor het we het in de gaten hebben is het twee uur , tijd om naar het zuiden te gaan.

De taxi rijdt voor en ook onze gids van de eerste dag, Nam is er weer bij. Het kost ongeveer 2 uur om in Tam Coc te komen. Geen enkel probleem, wij gaan we zitten. Het is maar goed ook dat we niet zelf rijden. Wat een mafkezen! Degene die het vaakst toetert is de baas! Je kun je voorstellen wat een herrie dat is. Gekgenoeg maakt niemand zich druk, althans ik zie geen opgewonden mannen met een aangelopen hoofd, geen scheldende dames en al helemaal geen opgestoken middelvingers. Ik maak me dus ook niet druk en zit wonderlijk genoeg uiterst relaxed op de achterbank. Ook als een dikke vrachtwagen luid toeterend al was het de Titanic op ons af komt.

Zo tegen half vijf zijn er ter plekke. Een leuk klein dorpje aan de rand van een meer. Het hotel ziet er leuk uit. Erg romantisch ook! Er is namelijk maar 1 lamp...........maar dat is dan wel een TL buis van ruim een meter! :-)

We zoeken in het dorp een leuk restaurantje op en hebben dikke pret met de eigenares over wat we willen eten. Met handen en voeten komen we een heel eind en het levert een goddelijke gebakken noodles met kip op. Met het buikje vol rollen we ons bed in.

Wat een feest! Het bed is knoepert hard en het kussen lijkt wel een voetbal! Om half 1 ben ik alweer klaar wakker. Uiteindelijk val ik wel weer in slaap om vervolgens om zes uur wreed gewekt te worden door iemand die door een microfoon loopt te schreeuwen. Er lijkt geen einde aan te komen. Na een minuut of 20 is het stil en draaien we ons weer om.....Stipt zeven uur is de vreselijke stem er weer! Djeez.....En een hard bed, en een wake up call van heb ik jou daar. Dit beloofd wat.

Na het ontbijt fietsen we met Nam door de rijstvelden naar het volgende dorpje. Alle ellende van de afgelopen nacht zijn we nu al vergeten. Wat is het daar gruwelijk mooi. De rijsvelden zijn zo prachtig groen. Ze zijn omringd door steile karsttorens (steile bergen). Zo erg mooi om daar tussendoor te fietsen.

Na een paar kilometer komen we bij de bootverhuur aan. Een klein sloepje waar we de rivier mee af gaan varen. Helemaal luxe is dat er voor ons geroeid wordt. James vind het niks dat die man dat allemaal in zijn uppie moet doen maar de man is heel beslist. Nee, hij heeft geen hulp nodig. De eerstkomende anderhalf uur zijn onbeschrijflijk mooi. Allemaal bananenbomen langs de kant van het water......af en toe een huisje......wat vogels.....de riemen in het water en verder is er helemaal niks. We genieten met volle super! ZOo relaxed. We komen bij een grot aan die we doorvaren. We liggen zowat op de bodem om niet door al die stalagtieten geraakt te worden :-). We zeggen alletwee niet zoveel maar genieten des te meer van de prachtige omgeving. Voor we het weten zijn we weer terug bij het beginpunt.

We stappen weer op de fiets en rijden via allerlei kleine dorpjes naar een paar tempels 15 kilometer verderop. Onderweg worden we ontzettend hartelijk begroet door de mensen.....en wij zeggen onze enige Vietnamese woorden die we kennen Xin Chao. :-)

Ten slotte komen we bij de tempels van de 1e en 2e koning van Vietnam aan. Ook hier weer veel wierook en offers. Al het prachtige fruit dat er ligt doet je gewoon watertanden. Na het bezoek aan de tempels zit deze prachtige reis er weer op en gaan we terug naar Hanoi!

Van de serene rust komen we weer in de hectiek van Hanoi. Heel apart die twee werelden.....beide erg boeiend om te zien. De foto's van al dit moois wat we vandaag gezien hebben volgen nog.

Groetjes ut Hanoi

• 04 Maart 2015 - 12:57

Irma:

Heerlijk eten en drinken - als je tenminste niet steeds dezelfde fout/vergissing maakt :-( - een keihard bed en dito kussen, serene stilte, totale gekte/drukte, cultuur snuiven, genieten van een schitterende natuur: Mensen wat willen jullie nog meer. Afwisselender kun je het toch niet treffen :-) Nu al zoveel verschillende indrukken. En er volgt zeker nog veel meer.
    Alleen een beetje jammer van die herrie die jullie 's morgens vroeg uit jullie slaap haalt (Synagoge??)
    Nog 3,5 week te gaan om al het prachtigs te gaan meemaken. Geniet, maak ons nieuwsgierig en verwen ons met al jullie mooie foto's.
    Hug en be safe <3

• 04 Maart 2015 - 16:11

Sietske:

Hoiii friends,
    Ik geniet zo met je mee en moet verschrikkelijk hard lachen om dat knoer harde bed met een voetbal als kussen!!!!
    Wat een mooi land en heb de foto's gezien!Jullie op de fiets met die mooie bergen op de achtergrond!!!
    Het verslag was wel weer heel"entertaining"en geniet zo mee!Het is nu al 10:15 pm bij jullie en misschien liggen jullie al lekker te slapen!Er zit precies 12 uren verschil tussen onze werelden!!Wow.....
    Veel liefs en wees voorzichtig en enjoy!!!
    Liefs van Sietske&Bob

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Từ Bắc vào Nam đẹp Việt Nam

Van Noord naar Zuid door het prachtige Vietnam

Deze week ben ik een paar dagen vrij en dat komt goed uit want op 1 maart gaan James en ik weer een mooie reis maken. Dus de visa regelen, afspraak maken voor inentingen en zo zijn er nog wat meer dingen te doen. Maar wat hebben we ongelooflijk veel zin in deze reis die ons van noord naar zuid Vietnam gaat brengen.

We starten in het noorden in Hanoi, vandaar gaan we fietsen door de velden van Binh Sinh. We vervolgen onze reis met een trip naar het hoge noorden waar we een paar dagen in Sapa zijn. De natuur schijnt er prachtig te zijn, dus de wandelschoenen mee en we zullen het zien.

Een bezoek aan Halong Bay mag in het noorden niet ontbreken. Het is de bedoeling dat we daarna naar de Keizerstad Hue vliegen Dit is ongeveer in het midden van Vietnam. Daarna reizen we per trein door naar Hoi An om een mooie jurk te laten maken. Omdat het vakantie is vliegen we vervolgens door naar een tropische eiland om een paar dagen heerlijk te relaxen.

Als laatst vliegen we door naar Ho Chi Min City. We sluiten onze reis af met een paar dagen in de Mekong Delta. We zijn ontzettend benieuwd naar dit prachtige land.

Als jullie het leuk vinden om ons te volgen dan hoef je niets te doen, vind je het niet leuk om ons te volgen, dan kun je je uitschrijven en krijg je geen meldingen meer.

Groetjes
James en Janny