Citadel van Hue - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu Citadel van Hue - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

Citadel van Hue

Blijf op de hoogte en volg Janny

13 Maart 2015 | Vietnam, Hanoi

Vannacht heerlijk geslapen in dit mega bed. Het bed is werkelijk waar wel drie meter breed. Nu kun je denken, dat zijn twee bedden.....maar er zit geen naad tussen! En bovendien is er maar 1 dekbed. Ik zou wel es willen zien hoe ze die hoes om het dekbed heen krijgen. Ik loop thuis al te prutsen met een enkel dekbedhoes.

We gaan naar de 11e etage waar de ontbijtzaal is. Op het dakterras is nog plaats! Heerlijk in het windje. Bij het buffet weten we eigenlijk niet waar we moeten beginnen. Om een vierkante zuil heen is het buffet opgesteld. Elke kant is ongeveer 8 meter lang. Aan de eerste kant staan een stuk of 7 rechauds opgesteld met noodles, rijst en bami. Daarnaast nog een paar rechauds met allerlei soorten vlees en groenten. Gewoon een compleet warme maaltijd. De volgende kant staan de aardappelen, kip en nog meer groenten. En ook nog allemaal gefrituurde hapjes. Zou er geen brood zijn? Hier staat al zoveel? De derde kant heeft gelukkig brood en overige zoete lekkernijen. De vierde kant bestaat uit heerlijk vers fruit zoals mango, passievruchten en ananas. En stiekem zie ik daar op de hoek lekkere dunne pannenkoeken!!

Na genoeg lekkers gegeten te hebben gaan we terug naar de kamer en geven ons over aan een heerlijke luie bui. We lezen en computeren wat.

Zo tegen half 1 gaan we naar beneden om een fiets te regelen. Onze reisorganisatie heeft geregeld dat we in Hue een paar fietsen tot onze beschikking hebben. Hoe heerlijk om met het toch wel benauwd warme weer te fietsen. Het is in Hue wel wat rustiger dan in Hanoi gelukkig. We besluiten richting de Parfum rivier te fietsen, deze over te steken en de Citadel van Hue te gaan bezoeken.

Onderweg komen we een park tegen wat er erg heel mooi uitziet en we besluiten er doorheen te fietsen. We komen een aantal beelden van geiten tegen en willen wat foto’s maken. Terwijl we staan te prutsen komt er een jongeman op James aflopen en vraagt of James met hem op de foto wil! Geweldig toch! Ben ik op stap met mijn eigen George Clooney!

Even verderop zien we de grote Vietnamese vlag al wapperen. De Kerizerlijke stad waar Hue om bekend staat. In 1804 begon de eerste keizer van de Nguyen dynastie met de bouw van deze Keizerlijke stad. De ommuurde stad behelst in totaal vier vierkante kilometer, een erg groot complex dus. Om de gehele stad heen ligt een gracht en daarachter een 6 meter hoge muur. In 1945 deed de laatste keizer afstand van de troon. Bij een brand in 1947 zijn er een groot aantal gebouwen helaas verwoest. In 1968 zijn tijdens het Tet offensief (de Vietnamese troepen hadden zich in de Citadel teruggetrokken) vele andere gebouwen zwaar beschadigd. Met steun van de Unesco wordt dit prachtige terrein nu hersteld.

We gaan via de hoofdingang naar binnen. Vroeger mocht alleen de keizer via deze poort naar binnen maar tegenwoordig laten ze ons ook door. We lopen vervolgens door naar het Paleis van de opperste Harmonie. Een langwerpig gebouw die wat mij betreft hetzelfde is als de eerdere pagodes die we gezien hebben. Het enige verschil is dat hier een grote gouden (of verguld) troon staat. We mogen er geen foto's nemen. Het zei zo.

Als we aan de andere kant weer naar buiten lopen zien we een groot vierkant stuk waar geen gebouwen meer staan. We lopen verder naar de zijkant en komen door prachtige tuinen, nog wat vervallen paleizen, mooie oude trappen en andere dingen waarvan we geen zin hebben de betekenis op te zoeken. Het is een redelijk groot complex, veel groter dan ik had verwacht eerlijk gezegd. Aan eind eind van de citadel lopen we weer een trap op en vanuit daar kijken we over het hele terrein heen. Een bijzonder gezicht. We nemen nog een drankje op terras en besluiten lekker naar het hotel terug te fietsen.

Bij de uitgang aangekomen willen de bewakers graag dat we ons aan het eenrichting systeem houden en een andere uitgang nemen. Maar onze fietsen staan 2 km de andere kant op beste man. Er is nog een ingang en we gaan voor de "ik ben toerist en ik snap er niks van truc" we lopen daar langs op het moment dat er nieuwe mensen ingaan. De beste meneer is in verwarring!! Wat moet ik nu?? kaartjes verkopen of mensen tegenhouden die er uit gaan via de verkeerde kant! Hij besluit kaartjes te verkopen en wij lopen maar snel door.

We fietsen dezelfde weg terug en genieten om half vier van een heerlijk koele kamer! Na bijna twee weken overheerlijk Vietnamees eten gaan we vanavond voor PIZZA!! Naast het hotel zit een Italiaan en we halen lekker pizza op die we straks voor de TV gaan nuttigen. Ben benieuwd wat ze hier van pizza maken.
Tot zover Hue!

Om een of andere wazige reden kan dit programma de stad Hue niet vinden. Vandaar geen aanpassing in de locatie. Wees gerust, we zitten echt in Hue :-)

• 13 Maart 2015 - 17:56

Sietske:

Prachtige foto's!!!James bij't zwembad!!!Wow,wat geweldig!!
    Ook het verslag over de Citadel is zeer interessant!!
    Enjoy en tot gauw!:)

• 14 Maart 2015 - 15:35

Irma:

Ik herken veel van de faciliteiten in de hotels als wij hebben meegemaakt in Indonesië. Heel veel keuze in het aanbod van etenswaren.
    Wat fijn dat jullie zo lekker genieten van al het lekkers en moois dat het land jullie te bieden heeft.
    En wat een goede toeristen truc zeg. Ga ik onthouden.
    Nog twee weken kunnen ook wij meegenieten van jullie belevenissen.
    Heb nog veel plezier!

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Từ Bắc vào Nam đẹp Việt Nam

Van Noord naar Zuid door het prachtige Vietnam

Deze week ben ik een paar dagen vrij en dat komt goed uit want op 1 maart gaan James en ik weer een mooie reis maken. Dus de visa regelen, afspraak maken voor inentingen en zo zijn er nog wat meer dingen te doen. Maar wat hebben we ongelooflijk veel zin in deze reis die ons van noord naar zuid Vietnam gaat brengen.

We starten in het noorden in Hanoi, vandaar gaan we fietsen door de velden van Binh Sinh. We vervolgen onze reis met een trip naar het hoge noorden waar we een paar dagen in Sapa zijn. De natuur schijnt er prachtig te zijn, dus de wandelschoenen mee en we zullen het zien.

Een bezoek aan Halong Bay mag in het noorden niet ontbreken. Het is de bedoeling dat we daarna naar de Keizerstad Hue vliegen Dit is ongeveer in het midden van Vietnam. Daarna reizen we per trein door naar Hoi An om een mooie jurk te laten maken. Omdat het vakantie is vliegen we vervolgens door naar een tropische eiland om een paar dagen heerlijk te relaxen.

Als laatst vliegen we door naar Ho Chi Min City. We sluiten onze reis af met een paar dagen in de Mekong Delta. We zijn ontzettend benieuwd naar dit prachtige land.

Als jullie het leuk vinden om ons te volgen dan hoef je niets te doen, vind je het niet leuk om ons te volgen, dan kun je je uitschrijven en krijg je geen meldingen meer.

Groetjes
James en Janny