Het gezellige Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu Het gezellige Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

Het gezellige Ubud

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

26 September 2016 | Indonesië, Ubud

Zaterdag de 24e hebben we eerst nog een lekker ontbijt gehad. Lekker uit de zon en in de wind met uitzicht over de rijstvelden. Wat een heerlijk begin van de ochtend. We hoefden ons niet te haasten want de chauffeur zou ons om 10 uur pas ophalen. We kijken op Social Media nog wat foto’s van de Zr. Ms Rotterdam, het marineschip waar Sean op vaart. Ze zijn afgelopen woensdag vertrokken om via Italië op missie ta gaan naar Libië. Drie maanden van huis. Voor iedereen is dat even wennen. We hopen dat de missie succesvol is en dat iedereen weer veilig thuis komt eind december.

We rijden via groene wegen en kleine dorpjes in bijna 2 uur naar Ubud toe. Het hotel hier is heerlijk. Allemaal kamers die uitkijken op een rijsveld, en nee, we krijgen er inderdaad nog geen genoeg van! Hangmatje voor de deur….zwembad iets verderop en op loopafstand van een leuk stadje. Hier redden we ons wel de komende dagen. Eerst maar es een lekker lunch gaan zoeken.

Als onze magen gevuld zijn lopen we terug naar het hotel maar we worden overvallen door een mega regenbui. Niet koud, maar wel heel erg veel water. Een soort douche die buiten aanstaat zeg maar. Als de ergste regen wat voorbij is lopen we door de regen terug en lezen en zwemmen wat de rest van de middag. ’s Avonds gaan we uit eten bij een restaurant met een Belgische eigenaar. In een achteraf straatje staat een open schuur, geheel uit riet opgetrokken en langs de kant allemaal bamboestruiken en ander exotisch groen. Ik bestel een kip curry en deze is werkelijk HEERLIJK. Met een vleugje koriander…ik hou ervan. James zijn kip is heel erg zout maar de frietekes erbij zijn wel weer heerlijk. De eigenaar vind dat we niet voor de kip hoeven te betalen. Heel aardig maar dat vinden wij dan net weer iets teveel van het goede en geven maar een royale fooi.

Na een heerlijke nachtrust gaan we zaterdag winkeltjes kijken in Ubud. En winkeltjes zijn hier veel, heel veel. Kleding, zilver, beeldjes, schilderijen en houtsnijwerk. Nu vinden wij beelden en houtsnijwerk wel leuk maar na het zoveelste winkeltje met houten piemels in alle soorten en maten ben ik er klaar mee! Geen houtsnijprullaria meer voor mij. Tussen al die beeldjes vinden we uiteindelijk een heel mooi echtpaar in brons. Ik kan me niet voorstellen dat het massief brons is maar het maakt ons niet uit. Dat echtpaar stond gewoon op ons te wachten. We hadden er al veel bekeken maar konden het steeds niet vinden. Dit was weer geweldig en we zijn er erg blij mee.

Na al dat slenteren eerst maar even lunchen. Na de lunch lopen we verder en komen we zomaar Femke tegen. Een dochter van vakantievrienden van ons uit Bathmen. We wisten wel dat ze op Bali zat en dat ze ook in Ubud was maar om elkaar dan ook nog tegen te komen! Hoe toevallig is dat! We lopen weer verder en komen bij Monkey Forest, gaan we naar binnen of hebben we genoeg apen gezien. We hebben genoeg apen gezien en zo tegen 5e gaan we lekker naar ons hotel.

Vandaag is het alweer maandag, niet voor te stellen dat we aan onze laatste week zijn begonnen. Het is mooi weer en we besluiten scooters te huren om de omgeving van Ubud te verkennen. De kosten van het huren van deze twee scooters zijn E 8,00, voor een hele dag! We zetten een gezellige helm op ons koppie en gaan met dat ding. James is niet te houden en ik moet maken dat ik erachteraan ga. Niet vergeten om links te rijden!

We gaan met de stroom mee de stad uit en willen naar de noordkant toe. Het wordt steeds rustiger en volgens de offline map kunnen we het best ergens links afslaan. Op goed geluk nemen we een afslag en komen langs een prachtige route. Kleine dorpjes waar de mensen druk in de weer zijn om van boomstammen mooie beelden, meubels en waarschijnlijk ook die piemels te maken. We kijken onze ogen uit naar al die tempels die we bij de mensen in de tuin zien staan. Er is wekelijk geen huis waar niet 2 of meerdere tempels (van klein tot groot) in staan. Heel bijzonder om te zien. Na enige tijd door die bergjes te rijden gaan de benzine meter rappidiklappie naar de E toe en daar hou ik niet van. Dus beide tanken weer helemaal vol voor E 1,40!
Dan is ijs hier duurder zeg ik tegen James.

James had gisteren zin in ijs en bij de super nemen we een bakje Hagen das ijs mee. 470 ml! We komen bij de kassa en ik schrik me werkelijk helemaal te blubber. 200.000 rupia! Voor een bakkie ijs! Dat is meer dan waar we s avonds samen voor uit eten gaan! Bijna 15 euro! Nou, vanavond geen toetje bij het dinner! James heeft zich met die dure bak ijs in de hangmat genesteld en het smaakte heerlijk! Dat zou ik ook zeggen voor dat geld! Hahahaha

We scooteren weer verder en komen via een rondje weer uit in Ubud. Scooteren maakt hongerig en dorstig dus scoren we een lekkere sandwich met een vers sapje. We besluiten daarna de andere kant van Ubud te ontdekken. We rijden weer verder door een mooi landschap. Maar na enige tijd rijden wordt het wel erg donker aan de hemel en hopen we maar dat we het droog houden. Nog 10 minuten later staan we in een warme douche. Het komt weer met bakken uit de hemel. We trekken onze Action regenjasjes aan en besluiten dat we de regen gaan trotseren. We kunnen alleen maar nat worden toch? Het heeft ook wel iets …..door de plassen rijden….het water gutst namelijk over de straat…..op goed geluk een afslag nemen…..ik kan in die regen niet op mijn app kijken…..en zowaar …Ubud binnenrijden…als echter scooterrijders tussen de auto’s door laverend. En zo bereiken deze verzopen katten hun hotel.

Eerst een douche, straks een leuk restaurantje zoeken en dan morgen een dagje fietsen. Ook leuk!

Selamat Malam!

• 26 September 2016 - 13:33

De Boerselaere:

Heerlijk dat scooteren in de stromende regen hè. Krijgen wij toch wel herinneringen bij toen wij zo over Lombok scheurden.

Ook op Bali scheurden weer het halve eiland over op de schutter maar dat hadden we gelukkig geen regen.

Veel plezier nog een niet vergeten naar Tana Loth te gaan. Tempel in de zee. Kan je ook met de scooter komen. Leuk ritje.

Groetjes van je rooie vriend

• 26 September 2016 - 13:36

De Boerselaere:

O ja, bedenk: beter duur dan niet te koop.

• 27 September 2016 - 01:51

Sietske:

Gezellig Ubud en plensbuien!!
    Scooteren en lekker eten!!
    Winkelen en lekker luieren!!
    Perfecte vacantie!!:)
    Je vertelt het zo mooi,geniet er zo van!!!
    Nog een weekje....
    Genieten maar en tot je volgende verslag!
    Liefs,de Amerikaantjes;;))

• 27 September 2016 - 15:17

Irma Van Der Heide:

Piemels??? heb ik daar niet gezien hoor, wel heel veel beeldjes. Je moet er oog voor hebben, denk ik whahaha.
    En ja.... al weer aan jullie laatste week toe. Time flies en goed te lezen dat jullie je niet vervelen. Jullie hebben ook zo veel leuke dingen gedaan/gezien. En dat wij daar allemaal een heel klein beetje van mogen meemaken. Helemaal top. En natuurlijk hebben wij ook nog onze herinneringen en zijn veel dingen herkenbaar maar toch ook weer heel nieuw zoals jullie dit op jullie reis meemaken. Nog heel even genieten dus van jullie verhalen en belevenissen. Ben zeer benieuwd of jullie Jimbaran nog aan doen. Lieve mensen pas goed op jullie zelf en nog een hele fijne laatste tijd op Bali. Kom veilig terug. Lfs van ons

• 27 September 2016 - 21:16

Hanneke:

Lieve Janny en James,
    Wat beleven jullie weer een prachtige vakantie daar. Inderdaad jullie laatste week alweer. Het is elke keer weer zo, van te voren denk ik wat een lange poos en nu komen jullie alweer bijna naar huis. Wel met mooie belevenissen en indrukken.
    Geniet voor de rest van deze week volop en kom alsjeblieft weer veilig thuis!!
    Liefs Hanneke