De plantage bij Kalibaru - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu De plantage bij Kalibaru - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

De plantage bij Kalibaru

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

18 September 2016 | Indonesië, Kalibaru

Na het ontbijt gaan we op weg naar Kalibaru, een klein plaatsje aan de oostkant van Java. Hoe meer we naar het oosten reizen, hoe leuker we het vinden worden. Er zijn hier geen grote drukke steden, het zijn meer dorpjes en veel meer natuur. Na een hele korte nachtrust en een drukke ochtend hangen we lekker achterover in de bus.

Het mooie berglandschap verruilen we voor een vlakker landschap met meer rijstvelden. We willen niet slapen want het is zo mooi onderweg maar af en toe vallen onze ogen dicht en missen we toch stukken. Voor we het weten rijden we de bergen weer in en gaan met diverse haarspeldbochten tot een redelijk hoog niveau. Na bijna 5 uur rijden komen we aan in Kalibaru.

We komen aan bij een meer dan leuk guesthouse. Een heel mooi huis met een mega grote tuin erachter. In deze tuin staan twee gasten verblijven waar elk 2 kamers inzitten. Daarnaast is er nog een lekker zwembad. Op de veranda met uitzicht op deze mooie tuin krijgen we een heerlijk glas vruchtensap en een lekkere loempia. Na de lunch nemen we een duik in het zwembad en voor de rest van de middag bewegen we ons niet meer. Samen met een stel Nederlandse meiden eten we s avonds heerlijke nasi met sate.

Vanochtend, de 18e september alweer, gaan we een mooie wandeling door de omgeving maken. Na het ontbijt worden we een paar kilometer verderop afgezet. Samen met een ontzettend aardige gids lopen we de plantage op. Allereerst komen we bij de koeienstal waar een 30 tal zwart witte koeien staan. Van de melk van deze koeien maken ze in hun eigen fabriek mozarella kaas.

We lopen verder en komen bij het koffieplantenkweekhoekje. Hier worden nieuw koffieplantjes gekweekt. Na een jaar of 20 wordt de kwaliteit van de bonen minder en is het dus zaak om op tijd nieuwe planten te maken. Tussen de koffieplanten staan een paar bomen waar rode vruchtjes onder liggen. Ik herkende ze niet tot we eraan roken. Het zijn kruidnagelbomen. Ik ken de kruidnagel alleen maar uit en potje en dan hebben ze een bruine kleur! Maar aan deze boom hangen dus kleine kruidnageltjes. Zolang ze groen zijn hebben ze de juist kleur om geplukt te worden, daarna wordt de kwaliteit minder en worden ze, na het drogen, vermalen tot poeder.

We lopen verder en komen bij een boom waar kleine kastanjes zonder stekels aanhangen. Echter geen kastanje maar een nootmuskaatboom. Ook deze ken ik alleen uit het potje. Om de nootmuskaat zit een dikke schil, deze wordt als hij de juiste kleur heeft, uit de boom geplukt, de nootmuskaat wordt ontdaan van zijn dikke schil. Het vliesje wat dan om de pit heen zit is foelie. Dit gebruiken wij nog wel es in de soep. En uiteindelijk hou je de nootmuskaat over.

Even verderop staan we bij een boom en krijgen we de vrucht de proeven. Het is een beetje zurig….blijkt het de cacaoboon te zijn! Whahahaha, nou, ik had liever een reep gehad dan deze zurige pit! We lopen verder en komen bij de Snakefruit boom. Een vrucht die we gisteren al geproefd hebben en erg goed voor de maag schijnt te zijn. Ik vind het een combinatie van appel peer en sinaasappel en vind hem best lekker maar James zijn moeder vind het helemaal niks! Hahahaha.

We vinden het zo leuk in dit bos…..maar we zijn er nog niet want even verderop is er weer een boom waarvan ik het kruid alleen in het potje ken. Onze gids snijdt een stuk van de bast af en we ruiken…..Kaneel! ooooh a doe zeg, zo lekker! De bast wordt in stukjes gesneden, opgerold en dan gedroogd.

We lopen verder en komen bij een klein dorpje uit. We gaan op de foto met een paar oude mensjes en die vinden het geweldig als ze de foto zien waar ze op staan! Verder door de rijstvelden. We passeren nog een paar gehuchtjes en op de hoek van de straat scoort een meisje haar lunch. Ter plekke wordt verse pindasaus gemaakt, de pinda’s peper, ui, tamarinde en nog een ander soort pasta worden fijngemalen. Water erbij………groenten erin…de gado gado is klaar en wordt in een groot stuk papier gewikkeld. Selamat makan meisje.

Het is zo mooi om hier rond te lopen! James geniet met volle teugen en vind dit echt het Java zoals hij dat in zijn gedachten heeft. Zo ontzettend leuk om te zien hoe senang hij zich hier voelt. Na 3 en een half uur wandelen komen we terug bij het hotel. We nemen een lekker colaatje en kuieren op ons dooie gemakkie naar ons guest house 200 meter verderop. Daar laten we ons lekker in het zwembad zakken en eerst maar een klein knippertje.

Om 5 uur komt een klein mevrouwtje uit het dorp. Een soort Blanche met een mooie gekleurde hoofddoek om. Ze gaat me een heerlijke massage geven maar als ik haar een hand geef ben ik bijna bang haar handjes te breken. Maar een kracht dat die kleine mevrouw in haar handjes heeft. In een dik uur neemt ze al mijn spieren onder handen en wordt er heerlijk ontspannen en soezerig van.

Selamat Tidur!

• 18 September 2016 - 16:50

Ineke:

Wat leuk om al jullie berich te lezen! Lijkt me een ervaring op zich om al die kruiden en specerijen in hun originele staat te zien te ruiken en te proeven! Tot nu toe geen straf om daar te zijn

• 18 September 2016 - 17:35

Noo4:

Heerlijk! !!! Ik zie James er zo rondlopen. ...Joey was er ook zo thuis.
    Alles in de natuurlijk in plaats van zakjes uit de supermarkt, hoe puur is dat.
    geniet nog van alles dat jullie nog gaan zien !!

• 18 September 2016 - 19:40

Wiep:

Het is alsof jullie in een droom rondreisen.Geweldig al die avonturen En dan de kruiden en specerijen in het egie aan de bomen te zien.Waaauw.

• 18 September 2016 - 21:58

Oeht:

Ook deze kruidentuin leest voor de vuist weg !
    En dan ook nog eens puur natuur zien, ruiken en voelen.
    Senanger ken nit !

• 18 September 2016 - 22:51

Jan Bouw:

Nog steeds fijn om jullie te volgen. Heerlijk om alles te visualiseren en mee te genieten. Maar.... jullie komen toch wel terug? haha
    O ja Janny, loop je al af en toe in een sarong?

• 20 September 2016 - 15:54

Sietske:

Heyyy guys,
    Wat een prachtig verhaal en wat moet het daar op Java mooi zijn!De omschrijving van het platteland.kleine dorpjes en specerijen plantages.is iets uit een boek of dromen!!En jullie lopen daar rond!!:)Echt geweldig!!!
    Nog veel plezier!

• 23 September 2016 - 15:58

Irene:

Wat een belevenissen.....je vangt ze mooi in woorden Janny!