Een cruise in Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu Een cruise in Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

Een cruise in Halong Bay

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

11 Maart 2015 | Vietnam, Hanoi

Dinsdagmorgen om half 8 vertrekken we naar Halong Bay, met de auto ongeveer 4 uur naar het Oosten rijden. Weer lekker vroeg dus. Geen enkel probleem meer want we liggen ook meestal om negen uur al te slapen :-). Na een stevig ontbijt gaan we naar de lobby waar nog een stuk of 10 Halong Bay gangers staan de wachten tot het busje komt. Het gaat allemaal met Vietnamese precisie. De lijst wordt van boven af aan afgewerkt met als gevolg dat een stel Aussies en een stel Duitsers in een busje stappen, busje vertrekt....in de volgende bus gaan 2 stel Nederlanders....komt weer een busje aan, blijkt dat het busje met die Aussies en die Duitsers te zijn, stapt nog een stel Aussies bij in en vertrekt weer.....wij blijven nog weer es alleen over :-). Maar de alleraardigste mensen van dit hotel zeggen, Don't worry dus we hebben alle vertrouwen. En daar is het busje al...Komt nu voor de derde keer voorrijden .......hahahaha...wij stappen in en we gaan op pad!

We rijden een regenachtig Hanoi uit. Links en rechts van ons rijden we door de rijstvelden. Wat een mooie kleuren hebben ze toch. De kleur is net van het verse gras in het voorjaar. In de rijstvelden zijn veelal vrouwen aan het werk met zo een typisch Vietnamees punthoedje. Het blijft een mooi gezicht. We vermaken ons eigenlijk prima op de snelweg. Er gebeuren zoveel dingen die je in Nederland nooit zou zien. Wij hebben tenminste nog nooit iemand met een stalletje brood op de A7 zien staan......vervolgens even verderop stopt een bus met daarnaast minstens 20 wildplassende Vietnamezen. Nog een stuk verder staat er een bankstel (weliswaar net achter de vangrail) met daarop 2 chillende mannen! Wat zou daar de lol nu van zijn? :-)

Na ongeveer twee uur rijden maken we een tussenstop bij een atelier/fabriek waar mensen met een handicap kunstwerken maken. Er is een groep die heel erg mooie schilderijen maakt van Vietnamese landschappen (Misschien nog een tip voor oom Jan?? Mijn oom maakt namelijk ook de meest fantastische schilderijen!). Daarnaast is er een groep die deze schilderijen omzet in geborduurde kunstwerken. En dan niet met van die kruissteekjes zoals wij ze kennen maar met hele fijne draadjes die naast elkaar gestoken worden in een lengte van ongeveer 3 cm. Heel erg mooi. Een andere groep maakt grote beeldhouwwerken voor buiten in de tuin. Een bijzondere tussenstop waar we met veel genoegen hebben rondgekeken.

Na nog 2 uur rijden komen we in Halong Bay aan. We worden allerhartelijks verwelkomt door Jackie, onze host voor 2 dagen. Jackie is een superenthousiaste Vietnamees die na elke twee zinnen hartelijk begint te lachen. Of er nu een grap gemaakt is of niet. :-) Daarnaast eindigt hij elke derde zin met right? Alleen kan hij het woord right niet zeggen maar maakt daar meer rice van. James en ik begrepen er eerst helemaal niks van maar uiteindelijk viel het kwartje.

We worden met een klein bootje naar de boot, een jonk, gebracht waar we ook gaan overnachten. Het is denk ik 200 meter varen maar we krijgen allemaal een zwemvest om en met de nodige instructies gaan we van wal. De jonk is een 3 deks boot van ongeveer 30 meter? We verblijven hier met 16 gasten. Zodra we aan boord zijn krijgen we eerst een kop welkomst thee.......de zoete variant deze keer!

Jackie steekt zijn betoog af over het leven op de boot en het onstaan van Halong Bay. Hij lacht zo vaak om zijn eigen grapjes dat het niet eens irritant is.....en hij brengt het zo vol enthousiasme! Daarna krijgen we een 6 gangen lunch voorgeschoteld. Allemaal kleine hapjes, wat vruchten, wat vlees en vis....wederom gamba's gegeten!! Ik begin het zowaar lekker te vinden. Na de lunch genieten we op dek van de prachtige omgeving waar we varen. In deze zee zijn overal kalkstenen pieken dit uitsteken. De een is wat groter dan de ander, sommige lijken echte eilanden. Het is een bijzonder gezicht, ondanks dat het behoorlijk mistig is. Het geeft ook wel een bijzonder mystiek effect met die mist.

Naast ons varen en nog een behoorlijk aantal andere houten jonken en wat hele kleine vissersbootjes. We genieten vanaf onze loungechair naar al het moois om ons heen. Vanmiddag staat er nog een wandeling door een grot op het programma. James voelt zich niet fit en hij besluit om lekker in onze kooi te gaan liggen slapen. Ik sluit me bij de groep aan voor een wandeling door de grotten.

Jackie zegt dat de wandeling ongeveer een uur duurt en mensen met hart of knieproblemen beter niet mee kunnen gaan. Het is een wandeltraject waar je niet terug kunt dus of mee.........of thuisblijven. Er zijn nog een paar mensen die achterblijven. We worden afgezet bij een van die grotere rotspartijen. Jackie vertelt in al zijn enthousiasme dat we wel 127 traptreden op moeten!! Ik vraag me af waarom we daar in vredesnaam een uur over moeten doen maar zodra we gestart zijn wordt het me duidelijk. AL die jonken droppen daar hun passagiers en derhalve staan alle treden dus vol! :-) in een uiterst traag tempo lopen we naar boven. W komen in de eerste grot. Een redelijk grote hal met de nodige stalagmieten en stalactieten (of zoiets) Jackie vertelt er van alles en doet echt een aanslag op mijn creativiteit. Waar hij een beer ziet in een rots denk ik...oke. Volgende keer beter! We lopen door naar de tweede zaal en dit is echt wel een mega zaal met ook verschillende vormen en dingen. Ik heb nog steeds moeite om een geit of een konijn te herkennen. Maakt niet uit, het is een prachgezicht. En dan de laatste zaal is echt HUGE! Zo mooi en zo groot. Wederom vertelt Jackie vol enthousiasme over het beeld van Madonna, oke, ik zie het een beetje.... de wijzende vinger. Daar zie ik heeeel wat anders in! (Dit behoeft geen commentaar van mijn goede rooie vriend, collega en tevens enthousiast reiziger!!) Het zijn werkelijk mooie grotten. Via de andere kant lopen we er weer uit en zo zijn we inderdaad een uurtje later weer aan boord.

James ligt nog heerlijk te dutten als ik alweer terug ben. Ik ga lekker naast hem liggen lezen. Zo tegen half zeven gaan we naar dek en genieten nog even van het nachtleven op zee. Om zeven uur staat het diner voor ons klaar. In een uur gooien ze er 7 gangen doorheen! Tempo maken kunnen ze op de boot wel! Behalve de oesters smaakt het heerlijk! Maar om half negen duiken wij de kooi in.

Om zes uur worden we wakker van een verschrikkelijke rioollucht! bah! De deur open en heerlijk wat andere lucht erin. Geen ramp want om zeven uur worden we aan het ontbijt verwacht. Als we de ontbijt/lunch/dinner zaal inkomen ruikt het heerlijk naar versgebakken brood. Glaasje jus, koffie, eitjes, fruit.........heerlijk wakker worden hoor. Gelukkig is James na een beetje bijslapen weer helemaal opgeknapt. En zo kan het dus dat we om 8 uur al beginnen aan het beklimmen van een berg. weliswaar ligt er al een trap maar wel dik 400 treden die we op moeten. En hoe hoger we komen hoe mooier het uitzicht over de baai is.
We eten hier lekker maar we bewegen ook redelijk veel dus ik hoop maar dat het wat compenseert :-). Zo'n drie kwartier later zijn we weer beneden en lopen via het strandje de zee in. Lekker om te pootje baden maar om in te zwemmen?? brrrrrrr

We gaan weer aan boord en varen verder door dit prachtige gebied. Om kwart over 10 staat er een brunch op het programma! Tempo it is!! We krijgen weer allerlei lekkers voorgeschoteld. En ook wat minder lekker dingen (rundvlees met vetjes). En ook dit in echt lekker tempo want we moeten om 11 uur weer kant en klaar in de haven zijn!! :-) En natuurlijk lukt dat. We hebben genoten van Halong Bay in al zijn schoonheid! Maar eerlijk is eerlijk, 2 dagen op een boot, in gezelschap van Jackie zijn lang zat!

Om een uur of kwart over drie zijn we weer terug in ons heerlijke hotel in Hanoi. De koffers zijn al naar de kamer gebracht, zo fijn. De mensen hier in het hotel zijn zo ontzetten lief en zorgen zo goed voor je. We droppen onze Halong Bay bagage (we hadden alleen rugzak met tandenborstel en verschoninkje mee, koffer bleef in hotel) op onze kamer en gaan weer naar beneden.

We willen nog graag naar het Hanoi Hilton, de gevangenis van Hanoi waar in de tijd van de Vietnamees-Franse oorlog de politiek gevangen zaten en in de Vietnam-USA oorlog de Amerikaanse krijgsgevangenen zaten. Jason van het hotel besteld een taxi voor ons en werkelijk 2 minuten later staat de taxi er die ons bijna 10 minuten later voor E 2,00 voor de gevangenis afzet. Zo hebben we nog een dik uur om hier doorheen te wandelen.

Het meest is echter gebaseerd op de Franse invasie en die zegt ons wat minder dan de oorlog met Amerika. Op een groot gedeelte van het voormalig gevangenis terrein staat tegenwoordig de Hanoi tower. Er zijn wat cel blokken bewaard gebleven. Over de Amerikaanse oorlog hangen wat foto's uit die tijd, wat spelletjes welke gebruikt werden en een bed uit die tijd. Verder hangt het vliegerspak van John McCain er. Hij heeft hier destijds ook vastgezeten. Al met al......wel bijzonder om er geweest te zijn maar was het echt interessant. Denk het niet.

We besluiten om terug te lopen en direct maar wat eten te scoten zodat we daarna heerlijk naar onze kamer kunnen om te niksen. Morgen verlaten we na anderhalve week het noorden van Vietnam. We vliegen om half twee (Nederlandse tijd half acht) naar Hue, in het midden van Vietnam. Hier blijven we drie nachten. Het tempo gaat vanaf nu dus lekker omlaag, komt goed uit want de temperatuur gaat stijgen!!

Tot in Hue (Voorheen was het de Keizerlijke hoofdstad van Vietnam)
Liefs James en Janny

• 12 Maart 2015 - 01:47

Sietske:

Wat een gezellig en lang verslag!!Hoe doe je het Janny?Maak je notisies onderweg,want jij kan elke detail van de dag herinneren en op papier zetten!!!Mijn petje af!:)
    En dan zie ik alles voor me,zoals jij dat beschrijft!!!
    Fantastisch verslag en een imponerende vacantie voor jullie,neem ik aan!!!!!:)
    Keep having fun en tot een volgende x!Liefs van Sietske.

• 12 Maart 2015 - 03:22

Janny Grotenboer:

Whahahaha nee hoor Sietske, ik maak geen aantekeningen. Maar ik vind het leuk om die dag nog es over te doen en dan op papier te zetten. Bovendien is het zo leuk voor over een paar maanden of jaren om de vakanties van toen nog es terug te lezen. En dan staat er zomaar weer een heel verslag. Probeer het al niet te lang te maken naar mislukt meestal

• 12 Maart 2015 - 19:50

De Boerselaere:

Ik commentaar leveren op een vinger van Madonna????? Zou niet durven. Zie wel een hele lange dunne dildo op de foto, maar die had jezelf natuurlijk ook allang al gezien. Dat zag Jackie dan waarschijnlijk weer niet.
    ;-)

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Từ Bắc vào Nam đẹp Việt Nam

Van Noord naar Zuid door het prachtige Vietnam

Deze week ben ik een paar dagen vrij en dat komt goed uit want op 1 maart gaan James en ik weer een mooie reis maken. Dus de visa regelen, afspraak maken voor inentingen en zo zijn er nog wat meer dingen te doen. Maar wat hebben we ongelooflijk veel zin in deze reis die ons van noord naar zuid Vietnam gaat brengen.

We starten in het noorden in Hanoi, vandaar gaan we fietsen door de velden van Binh Sinh. We vervolgen onze reis met een trip naar het hoge noorden waar we een paar dagen in Sapa zijn. De natuur schijnt er prachtig te zijn, dus de wandelschoenen mee en we zullen het zien.

Een bezoek aan Halong Bay mag in het noorden niet ontbreken. Het is de bedoeling dat we daarna naar de Keizerstad Hue vliegen Dit is ongeveer in het midden van Vietnam. Daarna reizen we per trein door naar Hoi An om een mooie jurk te laten maken. Omdat het vakantie is vliegen we vervolgens door naar een tropische eiland om een paar dagen heerlijk te relaxen.

Als laatst vliegen we door naar Ho Chi Min City. We sluiten onze reis af met een paar dagen in de Mekong Delta. We zijn ontzettend benieuwd naar dit prachtige land.

Als jullie het leuk vinden om ons te volgen dan hoef je niets te doen, vind je het niet leuk om ons te volgen, dan kun je je uitschrijven en krijg je geen meldingen meer.

Groetjes
James en Janny