Bogor - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu Bogor - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

Bogor

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

05 September 2016 | Indonesië, Bogor

Zaterdagochtend staan we op een normale tijd op want we vliegen pas om 1 uur. Voor de verandering ook wel es lekker om niet midden in de nacht op te hoeven staan. We zijn bijna in Kimswerd …….James is ondertussen al zijn zakken al aan het bevoelen……geen mobiel! Die ligt nog thuis dus weer op naar huis. Gelukkig ziet buuf Annie ons niet want die heeft ons net vrolijk uitgezwaaid, beetje lullig als we dan alweer terug komen. Maar dan toch, op naar Amsterdam. Iris brengt ons deze keer naar Schiphol. Ze drukt ons op het hart om vooral weer terug te komen. Zo leuk om te horen en dan zwaaien we ook Iris uit. Daar staan we dan, klaar voor ons volgende avontuur.

Eerst maar es de koffers afgeven en door de douane. Boeken voor de lange zit naar Hongkong inslaan en nog een laatste kop koffie. Cathay Pacific laat zich wederom van de goede kant zien tijdens te vlucht en we worden meer dan goed verzorgd. Een paar films en een tuk later landen we in Hongkong. We hebben ruim 2 uur voor de volgende vlucht ons naar Jakarta brengt. We vermaken ons daar wel maar we kopen helemaal niks. Louis Vutton, Chanel, en weet ik veel wat voor bekende merken allemaal een winkel hebben in Hongkong maar de prijs is er ook naar. Lekker om honger te krijgen maar we lopen toch maar verder.
Na bijna 5 uur vliegen landen we in Jakarta. Wat ons verbaasd is al die huisjes die werkelijk tegen de landingsbaan aan gebouwd zijn. Hoezo geluidsoverlast denken we allebei. De douane gaat snel, onze koffers ook en het geld pinnen gaan nog sneller. We lopen naar buiten en zien al een bordje Grotenboer in del ucht. Altijd grappig om te zien. De taxi blijkt een superdeluxe 7 persoons busje te zijn. Helemaal prima. Na een uur rijden we Djakarta uit en begint het ondertussen te hozen. Wij zitten lekker droog. Maar misschien was dat wel het eerste teken dat het nu tegen ging zitten. We komen zo vlak voor Bogor in de file, niet normaal. Het stuk waar we normaal 2 uur over zouden doen duurde gisteren zeven en een half uur. Op zich niet zo’n ramp want we hebben vakantie maar ik moet na enige tijd ook wel es naar toilet. En die arme chauffeur, die moet toch ook doodmoe zijn. Verschil met Vietnam is wel dat ze hier niet of nauwelijks toeteren. Na bij het hotel nog een heerlijke chicken curry genuttigd te hebben zoeken we snel ons mandje op.

Vanmorgen blijkt dat we wel een heel mooi uitzicht hebben. Prachtig groene heuvels en beneden een woest stromende rivier. Vandaag gaan we naar de Botanische tuinen in Bogor. De gids gaat met ons mee. Hij spreekt, in tegenstelling tot de chauffeur Oedjang, redelijk goed Nederlands. De Botanische tuinen zijn om het Paleis heen gemaakt. Een groot terrein met een Bamboebos, een mexicaans stuk met allerlei soorten cactussen. Een stuk waar een paar honderd hertjes lopen en voor de rest een groot bos. Heel erg mooi om te zien. We komen langs een kleine Nederlandse begraafplaats waar een achterneef van de oma van James (van vaderskant) ligt begraven. Van der Parra Breton Vincent, Ik ben blij met de naam Bouwhuis maar van der Parra Breton Vincent, dan kom je wel binnen hoor. Toch bijzonder om 150 jaar later daar te zijn.
Na de tuinen lopen we door naar de markt….groenten, vis (levend, bijna dood of dood, alles is er), vlees , groenten, kruiden….te kust en te keur. Een overdekte markt, buiten erg warm, we moeten nog even omschakelen.

Na de markt brengt de gids ons bij een heel leuk restaurant met uitzicht over Bogor. We genieten er van een overheerlijke nasi met van alles erbij. We kunnen er weer even tegen. We gaan nog bij een Wajangpoppenmaker (leuk wordfeud woord) langs maar we hebben nog niet zo iets van..die wil ik ook! We willen eigenlijk wel naar ons hotel. En Oedjang vind alles goed, bijzonder om zo te reizen hoor.

Als we bij ons hotel zijn nemen we eerst een duik in het zwembad, heerlijk, Het zwembad is zo mooi aangelegd. Heel veel groen, een watervalletje wat vogeltjes, wat is dit toch heerlijke ontspanning. Straks nog gezellig uit eten en dan morgen op naar Bandung!

• 05 September 2016 - 13:59

Pim:

Leuk verhaal en goed om te lezen, dat jullie enthousiast zijn en lekker genieten.

• 05 September 2016 - 14:12

Greetje:

Wat leuk , jullie zijn al weer onderweg!
    Heel veel plezier daar en lekker genieten! Hoihoi!

• 05 September 2016 - 14:15

Herman:

Jaloers, hoe kom je er bij!

• 05 September 2016 - 14:45

Sitie:

Leuk weer jullie reisverslag te lezen. Ik kijk uit naar de mooie foto's en interessante belevenissen!

• 05 September 2016 - 15:17

Jan:

Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad. Geniet en Janny, foto's, foto's, foto's.

• 05 September 2016 - 16:57

Annie:

Jullie zijn gelukkig goed aangekomen. En nu genieten.

• 06 September 2016 - 11:00

Janny Grotenboer:

Een paar foto's op verzoek, het internet is niet altijd even snel en duurt het lang voor ze op de site staan. Tevreden Jan! :-)

• 06 September 2016 - 11:11

Douwe Desi:

Hey mensjes. Leuk om het verslag van jullie weer te lezen. Het is fijn om zo meegenomen te worden op jullie trip door Indonesië. Dan zijn we er toch een beetje bij

• 07 September 2016 - 11:12

Maureen:

Hoi James en Janny,

Wat leuk om jullie belevenissen hier te lezen. Heel veel plezier!!

• 07 September 2016 - 12:39

Irma Van Der Heide:

Fijn te lezen dat jullie goed zijn aangekomen. Het grote avontuur kan beginnen. Maar hè: een achterneef van mijn oma van vaders kant. Heb ik nooit meegekregen. Wie dat dan moet zijn geweest. Geen idee. Maak me wijzer. En wat fijn dat we jullie reis ook weer mee beleven. Voor ons beslist een (gedeeltelijke) déjà vu van onze reis in 2005.

• 08 September 2016 - 22:39

Hanneke:

Nu zie ik pas dit verslag