Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

Bandung

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

07 September 2016 | Indonesië, Bandung

Na een leuke dag Bogor sloten we deze zondag af met een rijsttafel in het restaurant bij het hotel. Een lekker soepje, kip kecap, boontjes, tahoe, kroepoek. Het smaakte heerlijk. Voor de verandering zaten we lekker te kletsen over de dag en wat er nog zou volgen. Voel ik opeens iets op mijn schouder, ik kijk om en zie 2 groen oogjes naar me staren! Ik spring overeind en gil (hoe genant) de hele toko bij elkaar. Er zat een hagedis op mijn schouder! Nou, daar kan ik wel van schrikken! De obers hebben me de rest van de avond uitgelachen! Ik ben meer Belanda dan Javaanse hoor!

Vanochtend om 8 uur staat Oedjang weer voor ons klaar en gaan we op weg naar Bandung. Zodra we Bogor uit zijn komen we in een gebied met theeplantages. Een prachtig mooi gezicht hoe de thee tegen de heuvels aan geplant is. Onderweg staan er mega veel stalletjes met fruit, autobanden, kroepoek, grafstenen en alles wat er tussen in zit. Wat ik wel grappig vind is dat je dan weer een heel stuk ziet met alleen maar stalletjes met een soort perzikachtige vrucht, dan weer een heel stuk met alleen maar een soort mandarijn, vervolgens een heel stuk met alleen maar casave. In dit gebied zijn er een behoorlijk aantal steenhouwerijen langs de weg. Ik zou graag wat steentjes meenemen maar helaas..
We vervolgen onze weg en Oedjang stopt op alle mooie plekjes zodat wij foto’s kunnen maken. We naderen de Puncak pas en stappen uit om de genieten van het mooie uitzicht. Jammer dat het wat mistig is maar dat fotoshoppen we dan maar weg!

Zo tegen 1 uur rijden we Bandung binnen. Het hotel wat Oedjang in zijn papieren heeft staan is echt een ander hotel als waar wij een voucher van hebben. Geen reservering op onze naam. Koffers weer in de 7 persoons luxe bus en op naar het volgende hotel. Hier kennen ze ons wel en we nemen afscheid van Oedjang voor vandaag.

Eerst maar es lekker lunchen. Even verderop zit het winkelcentrum het “Parijs van Java” , klinkt niet slecht toch? Maar we vinden het niet echt super. Wederom alle dure en bekende merken zitten in dit winkelcentrum. Heel erg leuk maar niet als je op Javai bent. Dan wil je geen Zara, Gucci, Hermes en al wat meer. We koekeloeren nog wat en gaan eerst maar es lunchen. Daarna vinden we het wel tijd worden voor een middag dut en lopen relaxed terug naar hotel. We gaan eind van de middag wel es bekijken wat we nog gaan doen en waar we gaan eten.

Vanmorgen hebben we om 10 uur afgesproken met Oedjang om naar het graf van James zijn oma te gaan. De moeder van James zijn moeder ligt begraven op de erebegraafplaats hier in Bandung. Oedjang heeft zijn dochter meegenomen voor een Engelse ondersteuning. Ze studeert voor documentairemaakster maar ze vind het superleuk om toeristen te ontmoeten. Een leuke meid en de gesprekken worden door het Engels wat makkelijker.

We rijden een stuk door Bandung en komen in een wat mindere wijk volgens dochter Nurul. We moeten via een Chinese begraafplaats om bij het ereveld Pandu te komen. Het contrast kon niet groter zijn. Het Chinese kerkhof is een rommeltje met mega grote prielen waaronder de graven liggen. Maar zodra je de hekken van het ereveld door bent kom je op een prachtig aangelegde begraafplaats.

We maken foto’s en lopen samen met Nurul en Oedjang naar de administratie. Heel indrukwekkend om hier te lopen. Er wordt een mannetje bijgehaald en die geeft ons het boek waarin alle graven vermeld staat. We vinden niks op Schultz, dan maar op Kelder kijken….ook niks…hmmmm…… hoe dom van ons, natuurlijk onder de O van Op den Kelder.

We lopen achter het mannetje aan naar Vak 4 Graf 843. We hadden onderweg naar het kerkhof al gekeken naar bloemen maar niks te vinden. Gelukkig weet het mannetje raad en gaat op zijn scooter achter bloemen aan. We geven hem royaal geld mee, geen idee wat bloemen hier kosten namelijk. Als we bij het graf van oma aankomen doet het ons meer dan we verwachten. Heel bijzonder om daar te zijn. We worden er beide stil van …..een vlinder komt ons even gedag zeggen…..vierenzeventig jaar geleden overleden …..slechts 35 jaar geworden….

Het mannetje komt terug met een mooi boeket paarse orchideeën. Dat heeft hij goed geregeld! We maken nog wat foto’s en nemen afscheid. Het was goed zo.

We stappen weer in de bus en willen voor de rest niet al teveel doen vandaag. Onze magen zijn ietwat actief, ze moeten vast nog even wennen aan de warmte en het overheerlijke voedsel hier. We vragen Oedjang of hij nog een winkel weet met Javaans houtsnijwerk. James wil graag een Kakkeh en Nenneh van djatie hout hebben. We rijden half Bandung door en stoppen bij een souvenir shop. En daar vinden we een prachtig echtpaar gesneden uit djatie hout.

Helemaal blij dat dit zomaar op ons pad komt. We betalen waarschijnlijk teveel geld maar het maakt niet uit…..het is een perfect cadeau voor deze bijzondere dag!

• 07 September 2016 - 11:20

Oeht:

Nou Janny en J@mes wat 'n belevenissen. Super en tegelijk indrukwekkend.
    En uiteraard heerlijk om te lezen (boek skrieve juh).
    Nog een heel goed vervolg aan jullie reis gewenst !

• 07 September 2016 - 12:24

Herman:

Janny en James, goed bezig! Dat de begraafplaats indruk op jullie heeft gemaakt, dat kan ik mij heel goed voorstellen.

Groetnis
    Herman

• 07 September 2016 - 12:44

Jan En Win:

Oh Janny wat zul je geschrokken zijn van de hagedis. Wij hebben wel om het verhaal gelachen...

• 07 September 2016 - 12:45

Jan En Win:

Wat mooi dat jullie bij het graf van James zijn oma zijn geweest. Die vlinder was er vast niet zomaar.

• 07 September 2016 - 13:47

Marina Helfferich:

Hoi Janny en James, wat prachtige verhalen, heb de laatste net weer voorgelezen voor Siebe.
    Geniet er maar van, gr. Marina

• 07 September 2016 - 22:05

Beitske:

Wat indrukwekkend!!! Lekker genieten daar!

• 08 September 2016 - 12:56

Irma Van Der Heide:

Ach ja al die stalletjes op de pasar. Hoe is het met de stank, wij vonden het niet te harden, zeker in die hitte! En nog meer kakhèhs en nènèhs. Wij hadden die ook al voor jullie meegenomen of waren die niet van djatie hout :-)

• 10 September 2016 - 05:43

Sietske:

Wat een prachtig land!De foto's van jullie bewijzen dat!
    Veel liefs en op naar het volgende avontuur!

• 10 September 2016 - 23:14

Inge :

Leuk verhaal. En indrukwekkend t graf van James z'n oma. Wij hebben toch ook een Kakkeh en Nenneh voor jullie meegenomen? Ben een beetje achterop met lezen, maar veel plezier in Yokja!
    Hati Hati.....

• 17 September 2016 - 08:22

Noor:

Wanneer ik jullie verslag lees, zie ik alles zo weer voor me. Kan me voorstellen dat het indrukwekkend was op de begraafplaats, goed om er geweest te zijn!!