De geisers van Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu De geisers van Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

De geisers van Rotorua

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

29 Maart 2018 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Na een paar heerlijke dagen in een prachtig appartement met "room for a pony" and a garage for the "Mercedes" is het tijd om weer verder te trekken. http://www.oretivillage.com/

We rijden langs het Taupo meer en beseffen ons dan pas hoe groot dit krater meer is. Ruim 22000 jaar geleden is er een gigantische vulkaanuitbarsting (8 op de schaal van richter) geweest en daardoor is dit 600 km2 grote meer ontstaan.

Even later komen we aan bij "Craters of the Moon". Het gebied waar we nu zijn staat bekend om al zijn termische activiteiten. Nu we hier zo rijden zien we overal uit de grond stoom komen. Het lijkt wel of we op een heuvelachtige Veluwe rijden maar dan overal kleine en grotere geisers. In tegenstelling tot de naam doet vermoeden vonden wij het meer op een oorlogsgebied lijken dan op de maan, alhoewel we in beide nog nooit geweest zijn.

In dit park hebben ze een mooi houten looppad aangebracht omdat de bodem op vele plekken te heet is om op te lopen. (toch een soort mijnenveld). We lopen in drie kwartier langs vele geisers. De beloofde modderpoel valt wat tegen want die is een beetje veel opgedroogd. We kunnen de korte of de lange route nemen en omdat we ons geld (8 dollar pp -4,80 euro) natuurlijk maximaal willen besteden nemen we de lange route. We klauteren 10 minuten stijl omhoog en worden dan getrakteerd op een uitzicht over het hele park. Het is een feest! Nee serieus, het is leuk om even te zien en kost natuurlijk bijna niks. Dit in tegenstelling tot de grotere parken met thermische activiteiten waar je al snel 50 dollar pp kwijt bent en als we de reviews lezen worden we niet echt blij.

Na een uur wandelen gaan we weer op pad maar James heeft maar net gas gegeven of we zien een glasblazerij van lavaglas (kennelijk is dat wat anders dan thermopeen glas). We stoppen en krijgen een les glasblazen. Wat een prachtige vazen en andere dingen worden hier gemaakt. Ik koop een ontzettend mooie hanger waarvan ik de kleuren niet kan omschrijven omdat deze steeds wisselen. Het is iets blauw, iets groen, iets roze maar dan ook net weer anders. Voor de liefhebbers https://lavaglass.nz/

En dan gaan we eindelijk op weg naar Rotorua waar we in het centrum een hotel hebben. Als we binnenkomen is het even slikken. Met het hotel is helemaal niks mis, de kamer en de locatie ook niet maar het is een beetje net als in die reclame van Telfort met Hans, de ex miljonair .....Van een TV in elke ruimte, naar nauwelijks ruimte voor de TV hahahaha. We waren zo ontzettend verwend op onze vorige locatie. Voordeel is dat we niet hoeven te bedenken waar we de koffers neerzetten want er is maar 1 plek! We nemen een douche en lopen het uiterst gezellige Rotorua in waar we onszelf tegoed doen aan een heerlijke Mexicaanse maaltijd.

Vanmorgen (donderdag) gaan we niet naar het ontbijtbuffet maar ontbijten we aan het buffet en maken plannen voor de dag. We willen wat van de Maori cultuur die hier heerst te weten komen maar ook de beoordelingen voor deze commerciële dorpen zijn niet om over naar huis te schrijven. Gaan we er 90 euro aan wagen of doen we het anders. Ik heb namelijk op internet gevonden dat er hier in de buurt een wijkje is waar Maori huisjes staan met een kerkje en een school. We besluiten daar eerst maar es naartoe te gaan. En hoe leuk kan dit gratis openluchtmuseum zijn. Er staan inderdaad een stuk of 5 huisjes, diverse houtsnijwerken en een schattig kerkje met aangrenzend kerkhof. Dit alles omgeven door diverse (kleine) geisers. De graven op het kerkhof zijn allemaal wit en boven de grond en dan in de vorm van de kist, iets taps toelopend en anderhalf keer zo groot. Heel bijzonder om te zien. We zijn het erover eens dat dit wel meer is wat we leuk vinden dan een attractiepark met Maori.

Daarna rijden we door naar een openbaar park met diverse geisers en beekjes met heet water en borrelende modder. En lieve mensen, ook dit was weer geheel gratis. We hebben genoeg geisers gezien en zijn ook we een beetje klaar met de vieze lucht van rotte eieren. We rijden nog langs de grootste geiser van Rotorua, de Pohutu geiser. Ons culturele rondje voor vandaag zit erop!

We gaan even lunchen waarna James een heerlijke vakantietuk gaat doen en Iris en ik naar het naastgelegen Novotel lopen waar we gaan relaxen in het, alweer gratis, zwembad met sauna en bubbelbad en thermaal bad! We zijn echt goed bezig vandaag met geld besparen! toch al snel 210 dollar (125 euro) bespaart en toch een indruk gekregen van wat we wilden.

Het zwembad heeft een heerlijke temperatuur maar daarna stappen we over naar het thermaal bad wat stinkt als een malle! Maar dat mag de pret niet drukken, ik laat me heerlijk zakken in het 41 graden warme bad. Daarna weer even afkoelen en dan duiken Iris en ik de sauna in. Ook lekker en zo vermaken wij ons wel een paar uurtjes.

Zo tegen half zes keutelen we met zijn drieen de stad in waar een foodmarket is. Een markt waar alleen maar eettentjes staan. Van een Thai naar een Mexicaan of Italiaan via een Churos of Crepe maar ook India en Japan staan er. Zelfs de patatkraam ontbreekt niet. Wij eten vanavond in drie verschillende restaurants. James gaat voor een bapao achtig iets, Iris eet sushi en ik eet lekker thaise kip. Churos en ijs na en wij hebben onze buiken weer vol, ondertussen genietend van de leuke muziek op straat.

• 30 Maart 2018 - 21:12

Wiep:

goed bezig lieve mensen.knuffel van ons.

• 05 April 2018 - 14:12

Sietske: