Het strand van Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Hot Water Beach, Nieuw Zeeland van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu Het strand van Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Hot Water Beach, Nieuw Zeeland van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

Het strand van Nieuw Zeeland

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

01 April 2018 | Nieuw Zeeland, Hot Water Beach

Vrijdag gaan we op pad met mooi weer! Daar worden we blij van! Temeer omdat we richting strand gaan. Een rit van 220 km ongeveer waar we toch weer een paar uur over gaan doen omdat we nog wel es willen stoppen en ook omdat de snelweg door de bergen gaat.

Halverwege stoppen we in het plaatsje Waihi. De bedoeling was om hier bij de plaatselijke supermarkt langs te gaan om wat boodschappen voor de komende dagen te halen. We slapen in Hahei maar daar is naast een patatkraam en pizzeria niet veel te halen. Echter, ik had beter naar mijn oud collega moeten luisteren. Het is namelijk goede vrijdag, de dag na witte donderdag en op goede vrijdag zijn de supermarkten hier gesloten. De andere winkels niet maar de supermarkten zijn dicht.

Nu we dan toch in Waihi zijn en we geen boodschappen kunnen doen brengen we maar een bezoek aan de plaatselijke goudmijn en zilvermijn. Inderdaad, goud en zilver, de enige mijn op de wereld waar beide gewonnen wordt. De mijn was tot 2015 in gebruik maar toen is een gedeelte ingestort en is de mijn gesloten. Het is een mega diep gat waar we inkijken als we aan de rand van de mijn staan. Alle kleuren van geel tot rood zien we voorbij komen. We zijn helaas te laat om een tour te boeken. We scoren bij een plaatselijk restaurant een heerlijk broodje met kip, sla en avocado en vervolgen onze reis.

We rijden nog door een aantal surfdorpjes en zowaar is hier de plaatselijke 4square (supermarktketen) open. We kopen brood, soep, drinken en wat salades en daar komen we wel een paar dagen mee verder. Zo tegen vieren komen we aan bij "The Church" toepasselijker kun je met Pasen niet zitten denk ik. hahaha Een schattig huisje in een mooie tuin krijgen we toegewezen. We kunnen lekker buiten op de veranda zitten! Weer wat meer ruimte voor ons allemaal. Heerlijk!

De volgende dag rijden we naar Hot Water Beach. Bij het huisje zijn badlakens en scheppen inbegrepen waar we dankbaar gebruik van maken. Het is te merken dat het paasweekend is want het is mega druk bij the beach. We parkeren onze auto en we zijn blij dat we nu geen camper bij ons hebben want die raak je nergens kwijt hier. We lopen achter de meute aan naar het strand. Een heerlijke zee en dito strand zien we als we 5 minuten hebben gelopen. En ook niet zo druk op het ongeveer 2 km lange strand. Er is echter een stuk van ongeveer 100 meter waar het wemelt van de mensen!

Op dit stuk graaft iedereen zijn eigen bad (vandaar de scheppen) van ongeveer 40 cm diep. Het water wat uit de bodem komt op dit stuk strand is namelijk heet! Echt heel heet! Dus schouder een schouder staan de Chinesen, Japanners, mensen uit India, Nieuw Zeelanders en wellicht andere mafklappers een bad te maken en liggen daar heerlijk in. Wij zijn er maar es tussendoor gelopen en hebben alleen het warme water gevoeld en we hebben ons verbaasd over het hele fenomeen. Hoe bijzonder dat iedereen......jong en oud.......hier zijn eigen badje maakt. Tot het weer vloed wordt. Dan worden alle kuilen weer opgeslokt door de zee en begint het hele spektakel de volgende dag weer opnieuw.

Het was prachtig weer, de branding was super en een mooi schouwspel.... Fish en Chips bij de plaatselijke afhaal gehaald...we hebben een topmiddag gehad.

En wat doe je op paaszondag, dan ga je naar Cathedral Cove. Nadat we eerst ons paasontbijt in het zonnetje hebben genuttigd gaan we op pad. Het is ongeveer 10 minuten lopen naar het strand en dan nog een uurtje lopen naar Cathedral Cove. Ik weet niet waarom maar ik had bedacht dat het een wandeling langs het strand zou worden en dus lekker vlak.

De zon brand al best dus we hopen op een lekker zeewindje. Als we bij de zee aankomen zien we het bordje naar het wandelpad al staan. Dat gaat dus prima. Maar dit pad gaat al redelijk snel heel stijl omhoog. pffff, wellicht het eerste stuk. We lopen door een soort bos en we blijven klimmen. Dit hadden we niet voorzien en James en ik puffen en steunen. Die Iris heeft nergens last van natuurlijk en loopt vrolijk voorop. Het uitzicht vergoed echter alles want we hebben een pracht uitzicht op de helder blauwe zee.

Als we een half uurtje gelopen hebben roept Iris enthousiast, we zijn er bijna! Maar dat blijkt de halte van de shuttle te zijn. We lopen verder alleen gaan we nu de berg weer af. Ik denk alvast, straks dus ook weer omhoog! Na weer een half uur dalen en klimmen komen we bij de laatste trappen naar beneden (en dus straks weer omhoog!!) En dan zijn we eindelijk bij Cathedral Cove. Een baai aan de zee met een doorgang in de rotsen naar de volgende baai. Voor de kust liggen ook nog een paar mooie rotsen.

Na al dat geklauter zweten we als een malle en we duiken dan ook snel de heerlijke zee in! Als we zijn opgedroogd beginnen we aan de klim terug. Hoewel minder intensief als op de heenweg zijn we alweer bezweer en dus nemen we weer een heerlijke duik en genieten nog na van onze stevige wandeling.

• 01 April 2018 - 10:50

Inge :

Leuk verhaal. Doen Duitsers dat ook niet altijd; een kuil graven op t strand ;)
    Lekkere geklommen en geklauterd, t luie zweet is er weer uit......

• 02 April 2018 - 23:05

Hanneke:

Net drie reisverslagen van jullie mooie avontuur gelezen en ik kom al aardig in de stemming; zou nu ook wel even weg willen... eerst nog even een paar weken werken! Wat maak je weer prachtige verslagen Janny en wat fijn dat jullie dit zo met jullie drietjes doen. Voor ons is deze dag voorbij terwijl de dag voor jullie net begint, maak er weer een mooie dag van en ik lees het weleens weer.... liefs van ons en een dikke kus voor jullie!!

• 03 April 2018 - 12:54

Feijaa:

Wat een mooie trip maken jullie weer zeg!!! Veel plezier nog en een dikke knuffel voor jullie alle drie.
    Liefs Feija

• 05 April 2018 - 14:19

Sietske:

Zulke leuke verslagen en zit hier dan ook aan de keukentafel met een kopje koffie,van jullie avonturen te genieten!!Prachtig Janny,je kan het zo mooi vertellen!!!
    Liefs,Sietske