Van de theeplantages rondom Bandung naar Yogjakart - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu Van de theeplantages rondom Bandung naar Yogjakart - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

Van de theeplantages rondom Bandung naar Yogjakart

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

09 September 2016 | Indonesië, Jogjakarta

Donderdag stond een bezoek aan de theeplantage op het programma. We zijn echter allebei spontaan aan het detoxen en de halve nacht dus erg druk geweest. James voelt zich nog veel beroerder dan ik en kruipt met koorts zijn bed weer in.

Ik ga beneden wat fruit halen en probeer er een geroosterd broodje in te proppen. Alleen de lucht van de rijsttafel, die hier ook als ontbijt klaar staat bezorgt me een akelig gevoel. Maar snel weer naar boven. We overleggen wat we zullen doen maar het is wel duidelijk dat mijn vriend niet mee kan vandaag.

Ik stap dus met Oedjang en een gids in de grote bus en met zijn drieën gaan we op pad. Ik geef Oedjang een briefje met verzoek om langs een werkende ATM te gaan en daarna naar de apotheek. Met zijn 2en aan de ORS en anti diarree pillen, dan is het doosje snel leeg  . Bij de apotheek zie ik ook de heerlijke kajaputtie olie, werkelijk goed vóór én tegen van alles. Die neem ik dan ook maar mee. Ik moet voor het totaalpakket het gigantische bedrag van 2,10 euro afrekenen.

We rijden verder naar het noorden, de bergen in. De gids is een ontzettende kwebbelkous en verteld van alles en nog wat, zo grappig om te horen. Over de taal, over de religie, over het eten en uiteraard over de thee en de koffie. Omdat ik het enige slachtoffer ben wat luistert ben ik ook de enige die steeds antwoord moet geven. Na drie kwartier vind ik het wat minder grappig worden en denk stiekem..5 minuten even niet! Maar het manneke met zijn mooie Indische tooi bedoelt het goed.
Als we bij de plantage aankomen worden me alle geheimen van de thee, de theepluk en het verwerken ervan verteld. Het bovenste blaadje, van 1 week oud voor de witte thee, het tweede blaadje voor de groene thee en tezamen met het derde blaadje voor de zwarte thee. Hoog in de bergen is het beste klimaat voor de theegroei, niet te warm en lekker vochtig.

We komen bij de plantage aan en de gids neemt ons mee het proces door. Erg leuk om te zien hoe de vrachtwagens vol met bladeren uiteindelijk als thee verdwijnen in de grote zakken. Na het maken van de theebladen gaan ze vervolgens via een band naar de drooghokken. Deze hokken/ovens worden gestookt op hout. Na het drogen gaat het via de band naar het volgende proces en wat ze daar doen, dat heb ik dan weer even gemist maar het was vast belangrijk. Vervolgens wordt de thee in grote balen gegoten. De thee in de zakjes wordt in een andere fabriek gemaakt.

Na de rondleiding genieten we nog van een bakje thee en stelt de gids voor om naar de verborgen waterval te gaan. Zelfs Oedjang kende het niet. Op nog geen 10 minuten rijden komen we in een soort oerwoud. We lopen door het bos en komen uiteindelijk bij de plaatselijke boswachter. Hij beheert het regulatie systeem wat het water van de waterval naar de kampongs laat stromen. Naast het riviertje staan de meest prachtige bomen met bloemen als een soort kelk eraan. Ik ben de naam alweer vergeten maar de foto’s laten wel zien wat ik bedoel. Wat een ontzettend mooi stukje Java is dit! En geen mens te bekennen. We lopen stroomopwaarts en komen uiteindelijk bij de waterval uit. De gids, met de meest moeilijke naam ooit en daarom vermeld ik het maar niet, geniet van zijn rokok kretek en ik geniet van de mooie omgeving, de stilte en de vogeltjes.

Op naar huis dan maar. Onderweg stoppen we nog bij een klein familiebedrijfje waar ze Kopi Luwak maken. Achter in de tuin houdt men drie Loewaks, een soort katachtig beestje. Deze alleseters die overdag blind zijn eten ook koffiebonen. De koffiebonen verteren niet maar worden weer uitgepoept. Deze poep wordt schoongemaakt, de koffieboon van de velletjes ontdaan en daarna gebrand. De koffie smaakt erg lekker maar is reteduur! Dat komt natuurlijk door het zeer arbeidsintensieve proces. De mensen zijn zo aardig en vertellen er zo leuk over dat ik toch maar 100 gram koffie koop. Ben benieuwd of het thuis ook zo lekker smaakt. Op naar huis, en kijken hoe het met James is.


Gisteravond is er een kippensoep ingegaan, altijd lekker! Als vanmorgen om kwart voor zes de wekker gaat voelen we ons gelukkig iets beter. We houden het bij toast en wat fruit. Nadat Oedjang ons bij het station in Bandung heeft gebracht nemen we afscheid van elkaar. Op naar Yogjakarta!

We zitten eksekjoetif en dat klinkt als wel oke. Maar we zullen zien want in Vietnam betekende dat, een half kapotte stoel en een stoel zonder rugleuning! Het blijkt een meer dan prima trein te zijn met ruime zitplaatsen en heerlijke stoelen. Zo komen we de 7 en een half uur wel door. En dat klopt ook. We genieten van het mooie Javaanse landschap.

Rondom Bandung gaan we de bergen door. We passeren veel kleine dorpjes waar de huisjes tegen het spoor aangebouwd zijn. Maar wel met echte dakpannen. Dakpannen is overigens een woord wat hier nog steeds gebruikt wordt, evenals slabbetje, handuk, pispot of asbak

Vlakbij Bandung zijn de rijstvelden nog groen en hoe verder we naar het oosten gaan hoe verder het proces ook is. Een paar uur gedekedeng gedekedeng verder zijn ze de rijst aan het oogsten, weer een paar uur verder aan het drogen en sorteren. Hier zijn de velden ook bruin en afgeknipt. Voor we het weten rijden de Yogjakarta binnen. En oh mijn hemel, het is warrum!! 

De al klaarstaande taxi brengt ons naar het hotel waar we intrek nemen in een alleraardigste kamer. Deze kamers liggen aan een hele mooie aangelegde binnentuin met zwembad. Nou daar liggen we snel in! Eerst even afkoelen en dan lekker chillen!

Selamat tidur!

  • 09 September 2016 - 22:50

    Jan En Wiep:

    Laten we hopen dat jullie niet weer last van je darmen krijgen.
    Gelukkig hebben jullie samen kunnen genieten van de bijzondere tre
    inreis en wij genieten elke keer weer van de mooie reisverslagen.Geniet van en met elkaar.Liefs van ons.

  • 10 September 2016 - 05:55

    Sietske:

    Of ik er zelf ben,zo voelt dat,wanneer ik je reisverslagen lees,Janny!!
    Geweldig en je kan het goed!!(dat schrijven/vertellen)
    Ik geniet zo met jullie mee!!
    Groetjes en ENJOY!!!

  • 10 September 2016 - 08:02

    Oeht:

    Idd Sietske ! Die buuf van mij ken skrieve als een ongekend talent ! Je beleefd het mee alsof je in dezelfde trein, aan het detoxen, bruine bonen wassen bent. Indrukwekkend, jammer dat je droogprocesstukje hebt gemist, versnijden/malen ?
    Nu eerst maar weer is 'n stukje aansterken hoor met die specifieke (smeer)olie ! Van hier ook weer de groetjes en nog veel reisgenot ! Doeg, oant sjen..........'hou doe war' op sien Nijmeegs.

  • 11 September 2016 - 10:11

    Hanneke:

    Mooie foto's!! Vooral genieten van zo'n mooie wereld!!

  • 12 September 2016 - 00:32

    Sitie:

    OMG, so funny! ..."...naar het volgende proces en wat ze daar doen, dat heb ik dan weer even gemist maar het was vast belangrijk. "....
    Janny!! Pay attention, girl!
    Hahaha! Leuk verslag weer! Ik hoop dat jullie je beter voelen!

  • 12 September 2016 - 20:32

    Henk Bouwhuis:

    van harte gefeliciteerd en nog vele gezonde jaren .
    Geniet van jouw prachtige verhalen . hier alles oke, , inclusief zomerse temperaturen.

    groetjes pa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janny

Actief sinds 24 Maart 2011
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 91761

Voorgaande reizen:

27 Februari 2018 - 10 April 2018

He huihuinga whakamiharo i Aotearoa

03 September 2016 - 02 Oktober 2016

Samen rondreizen over Java en Bali

01 Maart 2015 - 28 Maart 2015

Từ Bắc vào Nam đẹp Việt Nam

31 Mei 2014 - 15 Juni 2014

Chillen op Curacao

21 Maart 2013 - 21 April 2013

Van Chicago naar Denver

14 Maart 2012 - 07 April 2012

Cuba........en tres semanas de este a oeste

28 Mei 2011 - 14 Juni 2011

Back to the usa........Florida

Landen bezocht: