Regen bij de Franz Josef Glacier - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu Regen bij de Franz Josef Glacier - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Janny Grotenboer - WaarBenJij.nu

Regen bij de Franz Josef Glacier

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

15 Maart 2018 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Het weer is niet al te best aan deze kant van de kust. We vertrekken met regen uit Haast en rijden via de snelweg 6 naar het noorden. Nu moet je je bij deze snelweg niet al te veel voorstellen. Het is een tweebaansweg waar je honderd mag rijden maar om de paar honderd meter of soms een paar kilometer gaan we een bocht door waar een bord staat waar je maar 25, 35 of 55 mag. Toch bijzonder dat de regering vind dat we best 100 mogen rijden. Wij proberen het ook maar niet!

We komen met regen aan bij Franz Josef, een dorpje waarin alles in het teken van de gletsjer een de wandelingen eromheen draait. De gletsjer is de afgelopen jaren behoorlijk geslonken laten we ons vertellen. En als je dan bedenkt dat er dagelijks vele tientallen helikopters op de gletsjer landen omdat dat de enige manier nog is om op de gletsjer te staan.
Het regent nog steeds en we leggen gezellig een kaartje in onze camper.

Iris en ik gaan om een uur of negen met de gastvrouw van de camping nog een avondwandeling maken. We gaan het vlakbij gelegen bos is. Het is pikkenacht maar dat is ook de bedoeling. We gaan namelijk op zoek naar de glowing worms. We zijn nog maar net in het donkere bos en zien zo tussen de bomen groen/blauwe lichtjes. Het lijkt wel kerstverlichting maar dit zijn allemaal beestjes die licht geven. De dame vertelde een heel verhaal hoe het komt maar ik heb niet goed opgelet. Het heeft ermee te maken dat er een bio nog wat reactie optreedt en daardoor geven deze beestjes licht. Het is gewoon wel grappig om te zien.

De volgende ochtend gaan we redelijk op tijd naar de Franz Josef Gletsjer. En maar goed ook want het parkeerterrein is al erg vol. Een camper is heerlijk maar soms ook een hele klus een plek te vinden. We hebben geluk en Iris parkeert ons huis op wielen keurig tussen twee auto's in. Ik heb een zwager die vernoemt is naar deze Gletsjer en die rijdt in hetzelfde merk auto als onze camper. Ik moet zeggen, hij puft en kreunt wel es maar we komen tegen elke berg op. Dus ik snap wel dat mijn zwager het al jaren bij hetzelfde merk houdt. Overigens was hij zo aardig om zijn (toen een crème kleurige) auto van wederom het zelfde merk aan ons uit te lenen toen we trouwden. Maar dit allemaal terzijde.

Het is nog droog en we volgen de meute richting de Gletsjer. Op zich is het een mooie wandeling en ook de omgeving is niks mis maar het doet ons allemaal wel erg grijs aan. Komt wellicht ook door het mistige weer. Het is niet koud en we stappen gestaag door een droog riviertje, zien onderweg nog erg mooie watervallen en in de verte ligt ons doel, de gletsjer. Na ruim een half uur wandelen komen we bij de gletsjer aan. Het is dat je hier niet voorbij kunt als je zo dichtbij bent en het is ook wel mooi maar we hebben alle drie niet het WAUW gevoel. En dan begint het ook nog zachtjes te regenen. We lopen snel weer terug naar de camper en dan op weg naar het noorden.

Ook onderweg alleen maar regen en regen. Zo tegen drie uur vinden we een leuke camping in Kokitika. We staan aan de zee en dat is heerlijk. Het is een woeste zee met een strand met zwart zand. Heel apart om die witte golven tegen dat zwarte zand aan te zien. We lezen dat hier pinguïns wonen maar ik denk dat die met zijn allen naar de kroeg zijn. Morgen maar een nieuwe poging doen om onze vrienden te ontmoeten.

• 17 Maart 2018 - 09:14

Ria En Dirk Lijsenaar:

Hier is het beren koud maar wel zonnig, en wat de pinuins betreft geef ze eens ongelijk als het rot weer is zit warmer in de kroeg.gr

• 17 Maart 2018 - 09:14

Hee globetrotters
    Wat een leuke verhalen. Zo komen we nog eens ergens. Alleen vinden wij het weer op dit moment niet zo fijn. Zo vaak regen en mistig en grauw

• 17 Maart 2018 - 09:18

IRSI:

Nou ja zeg heb ik al weer een heel verhaal geschreven, worde er maart wee regels vermeld

• 17 Maart 2018 - 09:19

De Buur...........:

Wederom een erg mooi reisverslag !! Het weer is ook heel sprekend on-Nederlands :):):)
    Op deze manier kan iris mooi wat rijervaring opdoen !
    Nog mooie voorzetting van de reis gewenst xxxxxxxxxxxxx

• 17 Maart 2018 - 09:19

IRSI:

En nu al weer. Ik geef het op

• 17 Maart 2018 - 09:25

Red Devil:

Jammer dat het klote weer was een dat de gletsjer tegenviel. Zo te lezen gaat jullie trip steeds meer op een reis van ons lijken. Hoop voor Julie dat de regen op raakt.

Groetjes,
    Je rooie collega

• 17 Maart 2018 - 09:32

Janny Grotenboer:

Ach wat jammer Irma! Kan het zijn dat je er emoticons in doet? Na een smiley wordt de rest van het verhaal niet meer meegenomen kwam ik achter. sws ben ik niet zo blij meer met deze site. Het zint me niks dat ik geen foto's kan plaatsen. Dikke kus

• 17 Maart 2018 - 10:35

Desi/Douwe:

Zoals we van jou gewend zijn, zijn het weer prachtige reisverslagen Janny. Jammer dat jullie daar regen hadden...hier is het op dit moment verschrikkelijk koud door een oostelijke wind. Dikke kus voor jullie daar

• 18 Maart 2018 - 08:49

IRSI:

Lieve skat het probleem is opgelost! Ik heb idd smileys gebruikt. Nou dan moet een vlgd bericht lukken. Goede tip meid. Thanks

• 18 Maart 2018 - 19:21

Feija:

Ach wat is dat toch jammer van die regen (je weet niks voor mij) ik hoop dat de pinguïns een hoop goed gaan maken.
    Liefs XXXX